Key takeaways
- Google stelt voor om AI-tools te gebruiken om de werkdruk van leraren te verlichten en het dreigende wereldwijde lerarentekort aan te pakken.
- Het bedrijf pleit ervoor om traditionele examens te vervangen door alternatieve beoordelingen, zoals debatten en creatieve projecten.
- Google introduceert gratis AI-tools in zijn platforms, zoals Google Classroom en Gemini, die ontworpen zijn om leerkrachten en leerlingen te helpen op hun leerreis.
Google heeft een paper gepubliceerd getiteld “AI and the Future of Learning” als een oproep tot actie voor beleidsmakers en onderwijzers. De paper komt op een moment dat experts een wereldwijd tekort van 44 miljoen leraren voorspellen tegen 2030. Google stelt voor om AI te gebruiken als de “ultieme assistent” om de zware werklast van leerkrachten te verlichten.
Omdenken over beoordelingsmethoden
Het bedrijf wijst erop dat AI het onderwijssysteem kan transformeren, waardoor leraren kostbare tijd kunnen vrijmaken om zich op hun leerlingen te richten. Google erkent echter ook de groeiende bezorgdheid over academische oneerlijkheid. Het pleit daarom om af te stappen van traditionele examens, die gevoelig zijn voor AI-gestuurd bedrog. In plaats daarvan stelt het bedrijf voor om diepere leermethoden te gebruiken, zoals debatten, creatieve projecten en portfolio’s.
Om deze dringende problemen aan te pakken, introduceert Google nieuwe gratis AI-tools in Google Classroom en Gemini. Deze tools zijn bedoeld om de werkdruk van leraren te verlagen en de uitdagingen op het gebied van academische integriteit direct aan te pakken.
Vier pijlers van AI in het onderwijs
Googles visie op AI in het onderwijs rust op vier belangrijke pijlers:
- Het bevorderen van dieper begrip: Tools zoals begeleid leren in Gemini en conversatiefuncties in YouTube en Google Search zijn ontworpen om nieuwsgierigheid te stimuleren. Ze betrekken leerlingen actief bij gepersonaliseerde leertrajecten die verder gaan dan eenvoudige snelkoppelingen.
- Administratie vereenvoudigen: De integratie van gratis AI-hulpmiddelen in Google Classroom vermindert administratieve taken. Leraren kunnen hierdoor meer tijd besteden aan lesgeven en het ondersteunen van hun leerlingen.
- Integriteit en verantwoord gebruik: Google erkent de uitdagingen op het gebied van academische integriteit en pleit voor een herwaardering van beoordelingsmethoden. Deze verandering moedigt werk aan dat minder snel door AI wordt gekopieerd, zoals creatieve projecten, debatten en volledige portfolio’s.
- Gelijke toegang: Google benadrukt het belang van collectieve actie en blijft samenwerken met leerkrachten, ouders en beleidsmakers om ervoor te zorgen dat iedereen gelijke toegang heeft tot de voordelen van AI in het onderwijs.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

