Google schrapt plan om cookies uit Chrome te verwijderen

In een grote ommezwaai heeft Google aangekondigd dat het cookies van derden in zijn Chrome-browser zal houden, ondanks jaren van beloftes om de kleine pakketjes code die bedoeld zijn om gebruikers op internet te volgen, uit te bannen.

De beslissing volgt op zorgen van adverteerders, Google’s grootste bron van inkomsten, dat het verlies van cookies hun mogelijkheden zou beperken om informatie te verzamelen voor het personaliseren van advertenties, waardoor ze afhankelijk zouden worden van Google’s gebruikersdatabases. De Britse Competition and Markets Authority heeft Google’s plan ook kritisch bekeken omdat het de concurrentie op het gebied van digitale advertenties zou belemmeren.

Nieuwe aanpak geïntroduceerd

Volgens Anthony Chavez, vicepresident van het door Google gesteunde Privacy Sandbox-initiatief, wordt er in Chrome, in plaats van cookies van derden af te schaffen, een nieuwe ervaring geïntroduceerd. Hiermee kunnen mensen een geïnformeerde keuze maken die van toepassing is op al hun surfen op internet, en kunnen ze die keuze op elk gewenst moment aanpassen.

Zorgen over privacy blijven

Cookies zijn pakketjes informatie waarmee websites en adverteerders individuele surfers kunnen identificeren en hun surfgedrag kunnen volgen. Ze kunnen echter ook worden gebruikt voor ongewenste surveillance. In de Europese Unie valt het gebruik van cookies onder de General Data Protection Regulation (GDPR). Deze bepaalt dat uitgevers expliciete toestemming van gebruikers moeten krijgen om hun cookies op te slaan.

Regulatoren en experts uit de branche wegen mee

Google werkt samen met toezichthouders zoals de Britse CMA en Information Commissioner’s Office, uitgevers en privacygroepen aan de nieuwe aanpak. Intussen blijft Google investeren in het Privacy Sandbox-programma. De aankondiging trok gemengde reacties van experts uit de branche.

Vrije reacties

eMarketer-analist Evelyn Mitchell-Wolf zei: “Stakeholders uit de reclamesector hoeven zich niet langer voor te bereiden op het afkicken van cookies van derden.” Lena Cohen, technoloog bij de Electronic Frontier Foundation, uitte haar bezorgdheid over de schade voor de consument. Ze stelt dat cookies kunnen leiden tot roofzuchtige advertenties die gericht zijn op kwetsbare groepen. “Google’s beslissing om cookies van derden te blijven toestaan is een direct gevolg van hun advertentie-gedreven business model,” zei ze.

Key Takeaways

  • Google behoudt cookies van derden in zijn Chrome-browser
  • Bezorgdheid van adverteerders leidde tot de verandering in het plan
  • Er wordt een nieuwe ervaring geïntroduceerd waarmee gebruikers een geïnformeerde keuze kunnen maken over hun internetgebruik
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.