Google neemt maatregelen tegen neprecensies in het Verenigd Koninkrijk


Key takeaways

  • Google heeft in het Verenigd Koninkrijk belangrijke wijzigingen in de processen van zijn beoordelingsplatform toegezegd om het vertrouwen van de consument te vergroten.
  • Er zullen versterkte detectie- en verwijderingsmechanismen voor frauduleuze recensies worden geïmplementeerd, evenals sancties om bedrijven ervan te weerhouden te profiteren van valse recensies.
  • Alle bedrijven die recensies publiceren worden aangemoedigd om deze toezeggingen en mogelijke aanpassingen van hun praktijken in overweging te nemen.

Als reactie op de bezorgdheid over neprecensies heeft Google in het Verenigd Koninkrijk belangrijke wijzigingen in de processen van zijn recensieplatform toegezegd. Deze toezeggingen, gericht op het vergroten van het vertrouwen van consumenten in online beoordelingen, omvatten versterkte detectie- en verwijderingsmechanismen voor frauduleuze beoordelingen.

Google zal ook sancties invoeren om bedrijven ervan te weerhouden te profiteren van valse recensies en om degenen die zich met dergelijke praktijken bezighouden te straffen. De overeenkomst volgt op een onderzoek van de CMA, de onafhankelijke mededingings- en markttoezichthouder van het Verenigd Koninkrijk, naar de mogelijke overtreding van de consumentenwetgeving door Google vanwege onvoldoende actie tegen valse recensies. Dit omvatte onvoldoende inspanningen om deze te detecteren en te verwijderen, verdachte gedragspatronen aan te pakken of passende sancties op te leggen aan beoordelaars en bedrijven die betrokken zijn bij nepbeoordelingen.

Invloed op consumentenbestedingen

Online beoordelingen hebben een aanzienlijke invloed op het bestedingsgedrag van consumenten. Schattingen suggereren dat jaarlijks tot 23 miljard pond aan consumentenuitgaven in het Verenigd Koninkrijk mogelijk wordt beïnvloed door deze beoordelingen. Uit onderzoek blijkt dat 89 procent van de consumenten online klantbeoordelingen raadpleegt bij het onderzoeken van producten of diensten.

De CMA prijst de constructieve en oplossingsgerichte aanpak van Google bij het ontwikkelen van deze toezeggingen en haar inzet voor een snelle implementatie. Sarah Cardell, Chief Executive van de CMA, benadrukte het belang van het aanpakken van nepreviews, omdat deze het vertrouwen van consumenten ondermijnen en bedrijven benadelen die zich aan ethische praktijken houden. Ze benadrukte dat de beveiligde veranderingen zorgen voor robuuste processen om het vertrouwen in recensies te behouden en geïnformeerde consumentenkeuzes te vergemakkelijken.

Maatregelen tegen neprecensies

Deze maatregelen dragen ook bij aan een gelijk speelveld voor eerlijke bedrijven. De CMA moedigt alle bedrijven die recensies publiceren aan om deze toezeggingen en mogelijke aanpassingen van hun praktijken in overweging te nemen. Niet-naleving kan leiden tot een onderzoek door de CMA en mogelijke boetes.

Om de zorgen van de CMA weg te nemen, omvatten de toezeggingen van Google verschillende belangrijke punten: een verbeterde aanpak voor het opsporen en verwijderen van neprecensies; consequenties voor recensenten wereldwijd die herhaaldelijk frauduleuze of misleidende recensies plaatsen, ongeacht hun locatie; sancties voor Britse bedrijven die betrapt worden op het manipuleren van sterbeoordelingen door middel van neprecensies, waaronder prominente waarschuwingswaarschuwingen op hun profielen en tijdelijke deactivering van hun recensiefuncties.

Volgende acties door Google

Verder zal Google een robuuste rapportagefunctie implementeren waarmee consumenten gemakkelijk verdachte beoordelingen kunnen melden, waaronder gevallen van gestimuleerde beoordelingen, zowel online als offline. Om naleving te garanderen zal Google over een periode van drie jaar rapporten indienen bij de CMA.

De toezeggingen omvatten ook plannen van Google om zijn sanctieprogramma tegen het einde van 2025 uit te breiden naar niet-Britse bedrijven, waaronder bedrijven in de EU. De CMA blijft samenwerken met het Department for Business and Trade (DBT) om de bescherming van consumenten tegen valse recensies te versterken.

Wetgevende ontwikkelingen

Deze wetgeving geeft de CMA ook de bevoegdheid om boetes op te leggen tot 10 procent van de wereldwijde omzet van een bedrijf bij overtredingen. De CMA werkt actief aan ontwerprichtlijnen om bedrijven te helpen bij het naleven van de consumentenwetgeving met betrekking tot online beoordelingen, die later dit jaar zullen worden afgerond en gepubliceerd. Het onderzoek van de CMA naar Amazon loopt nog en er wordt binnenkort een update verwacht.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!