Google maakt grootste investering ooit in Australië

Google investeert de komende vijf jaar 740 miljoen dollar (650 miljoen euro) in Australië. Het geld zal deels worden gebruikt om de eerste onderzoekshub van het bedrijf in Australië op te zetten en om de cloudcomputingsector van het land te helpen ontwikkelen. Dat meldt het bedrijf in een blog en kondigde Google-baas Sundar Pichai aan bij de lancering van het initiatief in Sydney.

“Australië kan helpen de volgende innovatiegolf in de wereld te leiden, door technologie in te zetten om levens te verbeteren, banen te scheppen en vooruitgang te boeken”, zei Pichai. Het is de grootste investering die de Amerikaanse technologiegigant tot nu toe in het land heeft gedaan.

Groot Barrièrerif

Voor de investering zal het bedrijf samenwerken met lokale organisaties, waaronder het Australische wetenschapsagentschap de Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO).

Google is ook van plan om samen te werken met een Australische overheidsinstelling voor wetenschappelijk onderzoek, waaronder projecten op het gebied van schone energie en bescherming van het Groot Barrièrerif, het grootste koraalrif ter wereld.

De bouw van het zogenaamde Tech Central in het centrum van Sydney zou volgend jaar beginnen en zal naar verwachting tot 2026 duren.

Onder vuur

Google’s inzet voor Australië lijkt de gecompliceerde relatie die het de afgelopen maanden heeft gehad met de gebruikers en de regering van het land enigszins te resetten.

Grote technologiebedrijven, zoals Google en Facebook (Meta), kwamen dit jaar in Australië onder vuur te liggen. Ze zouden lokale nieuwsuitgevers niet betalen voor inhoud die op hun platforms wordt geplaatst. Daarnaast werden ze ook beschuldigd te helpen bij de verspreiding van desinformatie.

Tijdens hoorzittingen in het Australische parlement in januari dreigde Mel Silva, algemeen directeur van Google Australië, de zoekmachine in het land te blokkeren om niet te hoeven betalen voor inhoud die op zijn websites wordt geplaatst.

Australië werd toen het eerste land ter wereld dat een wetgeving aannam die grote technologiebedrijven, waaronder Google en Facebook, verplicht te betalen voor nieuwscontent op hun platforms.

Vorige maand riep het hoofd van de Australische mededingingsautoriteit Google op om een “keuzescherm” op smartphones te installeren, zodat gebruikers een andere zoekmachine kunnen kiezen.

Meer