Key takeaways
- Google heeft wervingsprogramma’s voor diversiteit afgeschaft.
- De afschaffing komt te midden van de groeiende conservatieve weerstand tegen initiatieven op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusie.
- Alphabet meldt een lichte stijging in de vertegenwoordiging van vrouwen (34 procent) en zwarten (5,7 procent) in het wereldwijde personeelsbestand.
Google heeft zijn wervingsprogramma’s voor diversiteit afgeschaft om zich aan te passen aan het beleid van de Trump-administratie. Deze verandering is terug te vinden in hun laatste jaarverslag voor investeerders, waarin niet langer een verklaring uit 2021 is opgenomen waarin ze hun inzet voor diversiteit, gelijkheid en inclusie in hun personeelsbestand bevestigen.
Toen Google door AFP werd benaderd, bevestigde Google dat ze geen aanwervingsdoelen meer hebben op basis van vertegenwoordiging uit verschillende groepen. De afschaffing van deze programma’s komt midden in de groeiende conservatieve weerstand tegen initiatieven die diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) bevorderen. Deze initiatieven, die geworteld zijn in de burgerrechtenbeweging van de jaren ’60, zijn gericht op het creëren van gelijke kansen en houden bij de werving rekening met factoren als etniciteit, geslacht, handicap, seksuele geaardheid en militaire dienst.
Ontmantelen DEI-programma’s
De verschuiving naar het ontmantelen van DEI-programma’s begon onder president Trump, die een uitvoerend bevel ondertekende waarin dergelijke initiatieven “illegaal” werden verklaard binnen federale agentschappen. Dit heeft geleid tot soortgelijke acties van bedrijven als Meta, Disney, McDonald’s, Ford en nu ook Google. Terwijl sommige bedrijven een uitspraak van het Hooggerechtshof uit 2023 aanhalen die een einde maakt aan affirmatieve actie bij universitaire toelatingen als rechtvaardiging voor hun beslissing, hebben anderen zich verzet tegen deze trend. Zo verwierp de raad van bestuur van Apple onlangs een voorstel van de aandeelhouders om DEI-programma’s te beëindigen.
Lichte stijgingen
Ondanks deze veranderingen meldt Alphabet, het moederbedrijf van Google, dat vrouwen 34 procent en zwarte werknemers 5,7 procent van het wereldwijde personeelsbestand uitmaken. Deze cijfers zijn een lichte stijging ten opzichte van 2020, toen vrouwen 32 procent en zwarte werknemers 3,7 procent uitmaakten.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!