Google klaagt Chinese bende achter wereldwijde phishingcampagne aan


Key takeaways

  • Google heeft juridische stappen ondernomen tegen de Chinese criminele organisatie Lighthouse voor het gebruiken van een “Phishing-as-a-Service“-programma.
  • Lighthouse voorziet fraudeurs van softwarekits met honderden valse websitesjablonen, waaronder die van bekende sites.
  • De rechtszaak probeert phishing-fraude te ontmoedigen door aan te tonen dat de werking van Lighthouse illegaal is.

Heel wat mensen hebben de laatste tijd verdachte sms-berichten ontvangen. In die berichten wordt vaak melding gemaakt van onbetaalde tarieven of foutieve leveringen van pakjes, en worden de ontvangers uitgenodigd om op een link te klikken. Door op de link te klikken, wordt u meestal naar valse websites geleid die ontworpen zijn om gevoelige informatie zoals betalingsgegevens en inloggegevens te stelen.

Juridische stappen tegen oplichters

Google heeft nu juridische stappen ondernomen tegen verschillende oplichters. De techgigant heeft bij de Amerikaanse rechtbank een rechtszaak aangespannen tegen een Chinese criminele organisatie genaamd Lighthouse. Google beweert dat Lighthouse een “Phishing-as-a-Service”-programma uitvoert, waarbij softwarekits met honderden valse website-sjablonen aan mogelijke oplichters worden geleverd.

In de rechtszaak staat dat bijna 200 van deze sjablonen Amerikaanse websites nabootsen, waaronder sites van de overheid en nutsbedrijven. Google onthulde dat meer dan 100 van deze valse websitesjablonen Google-logo’s bevatten.

De wereldwijde gevolgen

Volgens de aanklacht richtte het Lighthouse-netwerk zich op slachtoffers in meer dan 120 landen en werden er jaarlijks miljoenen dollars opgelicht. Screenshots in de aanklacht tonen het misbruik van andere bekende logo’s van betalingsverwerkers, creditcardbedrijven en sociale mediaplatforms.

Google schat dat deze sites alleen al in de VS tussen de 12,7 en 115 miljoen creditcards gecompromitteerd kunnen hebben. Ondanks de juridische stappen die Google heeft ondernomen, kent het bedrijf de werkelijke identiteit van de betrokkenen niet. Hun belangrijkste doel is het afschrikken van mogelijke oplichters. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.