Google investeert 1 miljard in deal met uitgevers voor nieuws

Alphabet, het moederbedrijf van Google, investeert 1 miljard dollar in het project News Showcase. Nieuwsbedrijven kunnen daarmee hun nieuws beter kaderen. Google betaalt sommige uitgevers ook voor nieuws dat anders achter de paywall zou blijven.

Wat is het? Google News Showcase, een project waarbij nieuwsuitgevers zelf kiezen hoe hun nieuws bij Google terechtkomt in zogenaamde nieuwspanelen. Daarmee kan het nieuws aantrekkelijker verpakt worden dan nu gebeurt in Google News. Denk aan bulletpoints, video of foto’s. Als de lezer wil doorklikken, komt hij op de nieuwssite terecht.

De centen: Er is een budget van 1 miljard dollar vrijgemaakt om de komende drie jaar de licentie op de inhoud te krijgen. Daarnaast moet dat miljard ook dienen om aan nieuwsmedia in een 200-tal landen iets te betalen zodat ook verhalen van achter de paywall, toegankelijk zijn.

Waarom? Google eet intussen al even het merendeel van de advertentiekoek op. Een deel van dat geld zou in principe naar kranten en andere media gaan, die op dit moment vooral afhankelijk zijn van sociale media. Het resultaat: paywalls. Daardoor wordt nieuws op sociale media dan weer minder aantrekkelijk, waardoor mensen die minder gebruikten. Het is dus een win-win situatie.

Google zegt: ‘Naast andere bedrijven, overheden en civiele diensten willen we ons steentje bijdragen om journalistiek in de 21ste eeuw niet enkel te laten overleven, maar ook te laten gedijen’, bij monde van CEO Sundar Pichai.

Wanneer gaat het project van start? Direct, al zal u News Showcase nog niet meteen in België vinden. Eerst zijn Brazilië en Duitsland aan de beurt. Daar zal de dienst in eerste instantie ook alleen te gebruiken zijn op de Google News app op Android. Maar binnenkort komt News Showcase ook naar iOS, heeft Google beloofd. Daarna zal u hem ook vinden in Google Discover en Google News.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.