Google in Mons, een succesverhaal?

De investeringen van het Amerikaans internetbedrijf Google in zijn site in Saint-Ghislain bij Bergen hebben de Belgische economie al 900 miljoen euro opgeleverd. Dat moet blijken uit een studie die consulent Copenhagen Economics heeft gemaakt naar aanleiding van de opening van het tweede datacentrer van het bedrijf op de site van Baudour in Saint-Ghislain.

Google startte acht jaar geleden met de bouw van zijn eerste datacenter in Saint-Ghislain. Dat was meteen ook het eerste datacenter van het internetbedrijf buiten de Verenigde Staten. Eén van de innovaties in Saint-Ghislain was het gebruik van het water uit het nabijgelegen kanaal Nimy-Blaton om de servers van het bedrijf te koelen.

Inmiddels heeft Google wereldwijd dertien datacenters. Een veertiende site zou nog dit jaar in Eemshaven in Nederland worden geopend.

Lokale investeringen 

Uit het rapport van Copenhagen Economics blijkt dat Google sinds de opening van zijn datacenter in Saint-Ghislain in de regio jaarlijks jaarlijks gemiddeld vijftienhonderd directe en indirecte banen heeft ondersteund.

De lokale investeringen van de onderneming – voor een bedrag van ongeveer 250 miljoen euro – zouden daarnaast een impact van 100 miljoen euro per jaar op de economie hebben gehad, vooral door uitgaven van medewerkers en onderaannemers op de lokale markt.

Er wordt echter opgemerkt dat het bedrijf daarnaast ook nog een aantal lokale projecten, onder meer in het onderwijs, heeft ondersteund. Tevens is er de samenwerking met het Mundaneum in Bergen, dat tot het beschermd erfgoed van de Unesco behoort en als een analoge voorloper van de digitale zoekmachines wordt bestempeld.

Elio Di Rupo, burgemeester van Mons, stelde dat de komst van het datacenter een katalysator is geweest voor de digitale transformatie van de regio die vooral door de steenkoolindustrie was getekend.