Google gaat Britse uitgevers betalen voor nieuws

Google heeft woensdag laten weten dat het News Showcase heeft gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk (VK). De internetgigant gaat media en uitgevers betalen om berichten te publiceren via de nieuwe dienstverlening.

De internetgigant heeft in het VK een deal gesloten met maar liefst 120 media en uitgevers, waaronder Financial Times en Reuters. Zij zullen een vergoeding ontvangen voor het nieuws dat ze publiceren op News Showcase. Volgens de eerste berichten zullen de betrokken partijen jaarlijks enkele miljoenen euro’s krijgen.

Toegang tot content achter paywall

De functie zal te vinden zijn in de mobiele app Google News en Google Discover, een door Google samengestelde feed op mobiele apparaten met artikelen en video’s.

Gebruikers zullen doorgaans slechts een fractie van het artikel te zien krijgen. Wanneer ze doorklikken om de rest van het nieuwsbericht te lezen worden ze omgeleid naar het medium waar het bericht van afkomstig is.

‘Als onderdeel van onze licentieovereenkomsten met uitgevers, bieden wij lezers ook de mogelijkheid om toegang te krijgen tot bepaalde content achter een paywall. Deze functie geeft lezers de kans om meer van de inhoud van een uitgever te lezen dan waartoe ze anders toegang zouden hebben, terwijl uitgevers lezers kunnen aanmoedigen om abonnee te worden’, laat  Ronan Harris, vicepresident van Google UK, weten in een reactie aan CNBC.

Vergaande Europese voorstellen

Google heeft wereldwijd al 450 deals gesloten met verschillende partners. News Showcase is al beschikbaar in Australië, Duitsland, Brazilië, Canada, Frankrijk, Japan en Argentinië. Er zijn nog besprekingen gaande in verschillende andere landen.

Ondertussen is het Europees parlement bezig met zeer vergaande voorstellen om de grote techbedrijven van Silicon Valley, met name Facebook en Google, te gaan laten betalen voor nieuws. Dat liet Financial Times dinsdag weten.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.