Google bindt strijd aan met Apple op gezondheidsmarkt

Google koopt de smartwatchmaker Fitbit voor 2,1 miljard dollar. Maar marktleider Apple hoeft niet meteen te vrezen voor het succes van zijn Watch.

Gezondheid is de nieuwe heilige graal in techland. Iedereen wil alle relevante informatie over zijn leven in één oogopslag kennen. Leef ik gezond? Sport ik genoeg? Slaap ik goed? Is mijn dieet gezond genoeg?

Bedrijven spelen daar al een tijd op in. Het begon met apps, zoals Runkeeper of MyFitnessPal, waar u uw sport- of eetgewoonten in kon bijhouden. Maar al snel werden die vervangen door horloges die dat allemaal bundelden en daar nog extra mogelijkheden bovenop gaven.

Apple Watch

De eerste smartwatch zoals we hem nu kennen, dateert uit 2012. Die was gemaakt door Pebble, een klein Amerikaans bedrijfje. De horloge telde uw stappen, kende het verschil tussen wandelen en lopen en synchroniseerde met een app voor zowel Apple- of Google-smartphones.

Meteen daarna opende Fitbit de aanval met een klein en onopvallend polsbandje dat zelfs uw slaap kon meten. Fitbit werd de leider in de smartwatchmarkt en nam in 2016 Pebble over.

De Apple Watch. EPA-EFE/JUSTIN LANE

Niet veel later volgde Samsung met een eigen horloge, waarna ook Apple niet kon achterblijven. De techgigant gaf meteen iedereen het nakijken en heeft nu 46 procent van de smartwatchmarkt in handen. Fitbit staat op de derde plaats met 10 procent.

En vijf jaar nadat Apple zijn Watch op de markt bracht, waagt ook Google een poging. Het kocht Fitbit voor 2,1 miljard dollar met als meest waarschijnlijke doel zelf een smartwatch op de wereld los te laten. Het laat zelf niets los over zijn plannen.

Volgens zijn laatste resultaten gaat het Fitbit niet helemaal voor de wind. De omzet daalde voor het eerst in vijf kwartalen en meteen met 12 procent naar 347 miljoen dollar. Het nettoverlies diepte verder uit naar 52 miljoen dollar. De reden is volgens het bedrijf zelf concurrentie van bedrijven met diepere zakken, zoals Apple en Samsung. Google staat dus nog voor ene uitdaging.

Software

Google zette al stappen op de gezondheidsmarkt met WearOS, software om op andere horloges te zetten, en Google Fit, een platform om al uw gezondheidsdata bij te houden. Maar de hardware bleef tot nu toe afwezig.

Met de overname brengt het daar dus verandering in. Maar volgens experts hoeft Apple niet meteen te vrezen voor zijn status. Een veelgehoorde commentaar is dat consumenten altijd Apple zullen verkiezen omdat het bedrijf veel moeite steekt in zijn design. Bij Google draait het eerder om functionaliteit, het design komt op de tweede plaats. De consument kiest design boven functionaliteit. En om Apple van de troon te stoten, moet Google sowieso nog heel wat inhalen.

Privacy

Waar toezichthouders zich wel zorgen om maken, is de privacy van de gebruikers. Google weet nu alles over uw gezondheid. Het bedrijf verzekerde in een blogpost dat het de data van Fitbit niet zal gebruiken voor advertenties, maar dat betekent niet dat het die niet ergens anders voor kan gebruiken. En na het debacle met de slimme thermostaat Nest, waarbij Google beloofde dat het de data van Nest niet zou overnemen, maar een jaar later toch alles bij elkaar voegde en de CEO ontsloeg, klinken die woorden nogal hol.

Googles moedergroep Alphabet ligt al langer onder vuur voor haar dominantie op de reclamemarkt en de techmarkt in het algemeen. Deze overname zal daar geen goed aan doen. Er gingen al vaker stemmen op om het bedrijf op te splitsen. En nu wordt het duopolie dat alle data controleert, Apple en Google, nog sterker.

Mochten de autoriteiten de deal toch nog blokkeren, moet Google 250 miljoen dollar schadevergoeding betalen aan Fitbit.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.