Google beschuldigd van misbruik van digitale advertentiedominantie in het Verenigd Koninkrijk


Key takeaways

  • De CMA beschuldigt Google van misbruik van zijn dominantie in digitale reclame.
  • Google zou zijn eigen advertentie-exchange bevoordelen, waardoor uitgevers en adverteerders worden benadeeld.
  • De CMA heeft de bevoegdheid om boetes op te leggen en aanwijzingen te geven om de inbreuk aan te pakken.

De Britse antitrusttoezichthouder heeft Google van Alphabet beschuldigd van misbruik van zijn dominantie in digitale reclame. De Competition and Markets Authority (CMA) beweert dat Google concurrentiebeperkende praktijken heeft toegepast door zijn eigen advertentie-exchange te verkiezen, waardoor uitgevers en adverteerders worden benadeeld.

Digitale advertenties spelen een cruciale rol bij het financieren van online content en het bereiken van doelgroepen in het Verenigd Koninkrijk. De bevindingen van de CMA suggereren dat de praktijken van Google de concurrentie in deze sector hebben verstikt.

Regelgeving en gevolgen

Uit het onderzoek van de CMA blijkt dat Google ten minste sinds 2015 zijn marktmacht zou hebben misbruikt door zijn eigen advertentie-exchange, AdX, te bevoordelen in advertentieveilingen. Deze praktijk heeft Google bevoordeeld ten koste van andere marktdeelnemers.

De CMA heeft de bevoegdheid om boetes tot 10 procent van de wereldwijde omzet van een bedrijf op te leggen en aanwijzingen te geven om de inbreuk aan te pakken. Google heeft laten weten het niet eens te zijn met het standpunt van de CMA en is van plan dienovereenkomstig te reageren.

Andere regelgevende instanties, zoals het Amerikaanse ministerie van Justitie en de Europese Commissie, onderzoeken ook de advertentietechnieken van Google. In juni 2023 suggereerden toezichthouders van de EU dat Google mogelijk delen van zijn adtech-activiteiten zou moeten afstoten om de zorgen weg te nemen. Google heeft tegengeworpen dat een dergelijke stap buitenproportioneel zou zijn.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.