Google, Apple en Microsoft willen wachtwoorden overbodig maken

Google, Apple en Microsoft willen komend jaar wachtwoordloos inloggen gaan ondersteunen in hun besturingssystemen en webbrowsers. Google noemt de samenwerking van de grote techbedrijven ‘een belangrijke mijlpaal’.

Het wachtwoord is vaak een zwakke plek van online inloggen. Wachtwoorden kunnen worden gehackt, worden gestolen, mensen vergeten ze of ze kiezen wachtwoorden die te makkelijk zijn te raden. Met speciale wachtwoordbeheerapps en tweestapsverificatie is de situatie iets veiliger geworden, maar niet gebruiksvriendelijker. De FIDO-loginstandaard kan daar verandering in brengen.

Google, Apple en Microsoft zeggen FIDO in het komend jaar te gaan ondersteunen in Android, Chrome, iOS, MacOS, Safari, Windows en Edge. Ze werken hiervoor samen met de FIDO Alliance.

Sleutel op telefoon

Gebruikers hebben met FIDO geen losse wachtwoorden meer nodig. In plaats daarvan wordt een FIDO-sleutel opgeslagen op de telefoon. Die sleutel wordt alleen getoond aan een site of app als de telefoon van de gebruiker is ontgrendeld. 

“We begrijpen dat het nog wel even zal duren voordat deze technologie beschikbaar is op alle apparaten en voordat veel websites en apps dit ondersteunen. Wachtwoorden zullen deel blijven uitmaken van ons leven en terwijl we deze overgang maken, zullen we ons blijven inzetten om reguliere logins veiliger en makkelijker te maken”, aldus Google.

‘Veiliger’

Als gebruikers zich met FIDO aanmelden bij een website of een app hoeven ze geen wachtwoord in te voeren. In plaats daarvan heeft de telefoon een FIDO-referentie, een zogeheten passkey, die wordt gebruikt om in te loggen op het account. Deze methode is volgens Google ‘veel veiliger, omdat deze is gebaseerd op cryptografie met openbare sleutels en alleen wordt weergegeven aan uw online account als u uw telefoon ontgrendelt’.

Gebruikers hoeven alleen hun telefoon in de buurt te hebben. “Als gebruikers hun telefoon kwijtraken kunnen ze de wachtwoordsleutels vanuit hun cloud-backup veilig synchroniseren met hun nieuwe telefoon”, zegt Google.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.