Het gokbedrijf Unibet wordt de volgende 3 jaar de shirtsponsor van FC Brugge. Blauwzwart ontvangt daarvoor in ruil 6 miljoen euro of drie keer meer dan wat airco-specialist Daikin aanbood. Het zou gaan om de grootste commerciële transactie in de geschiedenis van Club Brugge en is goed voor bijna 10 procent van de totale omzet.
De beslissing valt niet in goede aarde bij de fans van blauwzwart. ‘Een voetbalclub die een gokbedrijf neemt als sponsor. What´s next? De prostitutiesector? De wapenhandel?’, ‘Je verkoopt je ziel aan de duivel, @ClubBrugge ! Normaal gezien koop ik elk jaar een nieuw shirt, maar één met de naam van een bedrijf uit een sector die verschillende levens en gezinnen heeft verwoest? NOOIT!!!’ en ‘Gokken is altijd maatschappelijk onverantwoord en verkeerd signaal naar de jeugd.’ Het zijn maar enkele van de vele reacties die op Twitter de ronde doen.
KAS Eupen, de uitzondering die de regel bevestigt
Ruim 15 van de 16 clubs die uitkomen in 1A hebben commerciële banden met gokfirma’s. De enige uitzondering is KAS Eupen, dat wordt gefinancierd door een Qatari. De islam heeft namelijk geen enkele tolerantie voor gokken. Zijn de Eupense voetbalfans daarom beter af? Daar valt over te redetwisten. De Qatarese petrodictatuur startte jaren geleden een omvangrijke en kostelijke campagne, waarbij ze haar desastreus imago wil oppoetsen door te investeren in voetbal: ‘het favoriete tijdverdrijf van de massa’s.’ Maar Qatar wordt er al jaren van beticht terroristische organisaties en regimes te ondersteunen: Hamas, de Islamitische Staat, Al Qaeda, de Moslimbroedergemeenschap, de Taliban… Online gokken dan maar?
Mundial 2018 zorgde voor doorbraak online gokindustrie
In België werd legaal online gokken in 2011 ingevoerd. Sindsdien hebben al meer dan 1 miljoen Belgen zich op een online goksite geregistreerd. Vorig jaar werd in Vlaanderen een kwart miljard euro vergokt, 2,5 keer meer dan vier jaar geleden, blijkt uit cijfers van de FOD Financiën.
Online gokken in België brak tijdens de Mundial van vorig jaar definitief door. Er waren ruim 300.000 geregistreerde spelers, van wie de helft voor het eerst gokte. Jongeren bleken het sterkst vertegenwoordigd. In de vier weken van WK, werd gemiddeld 673 euro ingezet. ‘De gokfirma’s hebben toen hun hand overspeeld’, zei Marijs Geirnaert van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) daarover, in Knack. ‘De nieuwe gokkers kwamen niet uit de lucht gevallen: tijdens het toernooi was de reclame massaal. Op tv, online, in het straatbeeld: er viel niet aan te ontsnappen. En dat terwijl ook jonge kinderen aan het WK verslingerd waren. De gokindustrie cashte, maar de verontwaardiging was te groot: maatregelen konden niet uitblijven.’
De Belgische wetgeving inzake gokken is sinds 1 juni dan ook verstrengd. Zo mag tijdens rechtstreekse uitzendingen van sportevenementen geen reclame voor gokken meer worden gemaakt. Ook is gokreclame verboden wanneer kinderprogramma’s worden uitgezonden. Enkel na 20 uur kan nog één gokspot per reclameblok worden ingelast.
De verstrenging maakt dat de gokindustrie nu terugvalt op het klassieke advertentiemodel. Naast de shirts zal reclame voor Unibet ook te zien zijn op de led-reclamepanelen rond het veld.
Einde aan de verrotting van de voetbalsport is nog lang niet in zicht
Dat de gokindustrie eerste viool speelt in de Belgische voetbalwereld geeft enkel aan hoezeer de normvervaging zich steeds verder in die sport vast-ankert. De ‘Gokchinees’, Operatie Propere Handen, schimmige figuren op onze velden en in de bestuurskamers, tot en met de benoeming van een familielid van een berucht voetbalmakelaar als nieuwe voorzitter van Koninklijke Belgische Voetbalbond… Het einde aan de verrotting van de voetbalsport is nog lang niet in zicht.
In de ons omringende landen is de situatie niet anders. In de Engelse Premier League, de populairste voetbalcompetitie ter wereld, hebben alle 20 clubs banden met gokbedrijven. Sommige promoten zelfs meer dan één gokbedrijf. 9 van de 20 eersteklassers hebben een gokbedrijf als shirtsponsor, 3 clubs maken reclame op de mouw. In de Engelse Championship of tweede afdeling gaat het zelfs om een astronomische 17 op 24 clubs.
Formule 1
Niet enkel de voetbalwereld valt ten prooi aan reclame uit de gokindustrie. Ook de Formule 1 mag de volgende 5 jaar rekenen op 100 miljoen dollar aan sponsoring rekenen. Liberty Media, het bedrijf dat in 2016 het Formule 1-circus voor 8 miljard dollar overnam van Bernie Ecclestone, heeft vorig jaar een contract ondertekend met de Londense Interregional Sports Group. Dat is een marketingbedrijf dat de globale reclamerechten bezit voor gokindustrie.