Door de stijgende grondstofprijzen zien onder meer de producenten van elektrische wagens zich genoodzaakt om hun prijzen te verhogen. Dat is in het bijzonder slecht nieuws voor de Chinese producenten. Veel van hen profileren zich namelijk als prijsbrekers op de markt.
De oorlog in Oekraïne jaagt de grondstofprijzen de hoogte in. Ook de producenten van elektrische wagens ontsnappen niet aan de stijgende prijzen. Zo moeten ze onder andere meer geld op tafel leggen voor nikkel, een essentieel metaal voor lithium-ion-batterijen: de herlaadbatterijen van elektrische wagens. Die prijsstijgingen komen bovenop het tekort aan halfgeleiders.
Deze situatie heeft de marktleider Tesla er al toe gedwongen zijn prijzen te verhogen. Zijn belangrijkste concurrent op de Amerikaanse markt, Rivian, heeft hetzelfde gedaan. En de Chinese fabrikanten zijn geen uitzondering, maar de gevolgen zouden groter kunnen zijn voor hen omdat heel wat Chinese producenten zich profileren als prijsbrekers.
Productie komt onder druk te staan
Volgens verscheidene analisten zouden sommige “betaalbare” spelers en jonge fabrikanten het inderdaad moeilijk kunnen krijgen om concurrerend te blijven en zouden zij zelfs gedwongen kunnen worden om sommige modellen van de markt te halen.
In tegenstelling tot de giganten in de sector, zoals Tesla en BYD (een Chinees bedrijf), beschikken start-ups als Xpeng nog niet over grote toeleveringsketens. Ze kunnen daar dus niet op vertrouwen om de schade te beperken.
“Grote producenten van elektrische wagens, zoals Tesla, BYD, en grote automakers zoals Volkswagen, die snel zijn overgestapt op elektrische voertuigen, hebben al een betrouwbare toeleveringsketen opgezet om knelpunten en prijsstijgingen te helpen opvangen,” vertelde Jason Low, senior analist bij technologieonderzoeksbureau Canalys, aan CNBC.
Xpeng, BYD en WM Motors hebben allemaal de prijzen van hun voertuigen al verhoogd. Zelfs de op één na grootste verkoper van groene voertuigen in China, SAIC-GM Wuling, is niet immuun voor de oplopende grondstofprijzen.
Het einde voor de prijsbrekers?
China is een belangrijke markt voor de producenten van elektrische wagens. Volgens analisten is de vraag in dat land sterk en zal die naar verwachting op korte termijn niet afnemen. “Het effect [van de prijsverhoging] op de vraag zal beperkt zijn. De meeste kopers die al besloten hebben om een elektrische auto te kopen … zullen waarschijnlijk de hoge prijs slikken of kiezen voor een goedkoper model of andere merken die binnen hun budget passen”, aldus Jason Low.
Voor de kleinere merken zal het effect van de stijgende grondstofprijzen echter groter zijn. Ze zullen keuzes moeten maken. “Middelgrote en kleine merken zullen het waarschijnlijk moeilijk hebben om de kostenstijgingen door te rekenen aan de eindgebruiker. Ze zullen dus ofwel een lagere marge moeten aanvaarden ofwel een aantal producten moeten stopzetten,” verklaarde Bill Russo, CEO van Automobility Limited, aan de Amerikaanse nieuwssite.
Een eerste slachtoffer
De producent Ora, onderdeel van de Chinese Great Wall Motors Group, heeft al aangekondigd de orders voor twee van zijn elektrische automodellen op te schorten. Door de stijgende grondstofprijzen verloor het bedrijf 10.000 yuan per eenheid.
“Verwacht een of andere vorm van sanering waardoor enkele van de goedkopere producten zullen verdwijnen. Zolang de problemen met de toeleveringsketens een impact blijven hebben op de producten mag je verwachten dat bepaalde bedrijven uit de markt zullen stappen”, benadrukte Russo.
(ns, lb)