Gmail krijgt systeem met blauwe verificatievinkjes om phishing tegen te gaan

Na het hele blauwe vinkjes-debacle bij Twitter komt ook Gmail met zo’n blauwe verificatievinkjes. Die moeten aantonen dat een afzender echt is wie hij beweert te zijn. Dat moet op zijn beurt helpen om phishing tegen te gaan.

In het nieuws: Google heeft in zijn blog een nieuwe securitymaatregel aangekondigd. Het gaat om blauwe vinkjes naar afzenders in Gmail. Die moeten aantonen dat het gaat om legitieme afzenders in plaats van fraudeurs.

Hoe gaat het precies in zijn werk?

  • De blauwe vinkjes van Gmail hangen samen met Brand Indicators for Message Identification (BIMI), iets wat in 2021 geïntroduceerd is. Dat is een veiligheidsfeature waarop bedrijven zich kunnen inschrijven. Eens dat gebeurd is, valideert Google of het gaat om het echte bedrijf en wordt het symbool na de naam vervangen door het officiële logo van het bedrijf in kwestie.
  • Die bedrijven die geverifieerd zijn door BIMI krijgen nu een blauw vinkje rechts van hun naam. Als je daarover hoovert, verschijnt er ook een pop-uptekst die zegt dat gaat om een afzender die echt is en geen imitator.

Waarom doet Google dat? Het blauwe vinkje helpt ontvangers en e-mailsystemen om sneller te verifiëren dat de afzender echt is. Zo verkleint de kans dat mensen het slachtoffer worden van phishing door personen die zich voordoen als iemand anders voor fraude.

Wanneer wordt het blauwe vinkje ingevoerd? Google zal naar eigen zeggen deze nieuwe feature de komende dagen wereldwijd uitrollen bij alle bedrijven die ingeschreven zijn op BIMI.

Gmail-blauw-vinkje
Google
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.