Gloednieuw cruiseschip wellicht rechtstreeks naar sloopwerf

Een van de grootste cruiseschepen die momenteel wereldwijd worden gebouwd, dreigt rechtstreeks naar de sloopwerf te zullen moeten worden afgevoerd. Het schip ligt immers voor een verdere afwerking te wachten op een Duitse werf, die na een faillissement nu echter een andere eigenaar heeft gekregen.

Daarbij zouden door de nieuwe eigenaar op de werf andere activiteiten worden opgezet. De curator zegt echter voor het schip daarentegen geen oplossing te hebben gevonden, waardoor mogelijk tot een sloop zal moeten worden overgegaan.

Dubbel faillissement

Op de werven van scheepsbouwer MV Werften aan de Duitse Oostzee ligt momenteel het cruiseschip Global Dream II op een verdere afwerking te wachten. Begin dit jaar dienden echter zowel de scheepswerf MV Werften als rederij Dream Cruises, de eigenaar van het nieuwe schip, het faillissement aan te vragen.

De scheepswerf en de rederij behoren beide tot de Aziatische groep Genting Hongkong. Het Aziatische concern had de Duitse scheepswerf gekocht om een grotere greep te kunnen hebben op de bouw van de schepen voor zijn drie cruiserederijen. Door de uitbraak van de coronacrisis zijn echter zowel MW Werften als Dream Cruises in financiële moeilijkheden geraakt.

Door dit dubbele faillissement diende curator Christoph Morgen niet alleen een overnemer van de scheepswerf te zoeken, maar moest ook een koper voor het schip worden gevonden. Die opdracht blijkt echter slechts ten dele te zijn gelukt.

De werf kon inmiddels immers worden verkocht aan het Duitse industriële conglomeraat ThyssenKrupp. Dat bedrijf wil op de site schepen voor de Duitse marine beginnen te bouwen. ThyssenKrupp zou de curator hebben gevraagd de scheepswerf tegen eind volgend jaar vrij te maken.

Aanpassingen

Daardoor zal de Global Dream II naar een andere locatie moeten worden overgebracht. Maar de curator is er tot nu toe niet in gelukt om voor het cruiseschip een potentiële overnemer te vinden. Daarbij wordt erop gewezen dat de schepen oorspronkelijk bedoeld waren voor de Aziatische markt.

“Dit betekent echter dat nieuwe eigenaars belangrijke investeringen zouden moeten voorzien om de noodzakelijke ingrijpende veranderingen door te voeren die nodig zouden zijn om de vaartuigen elders in de wereld in te zetten.

Er konden wel een aantal potentiële overnemers worden aangesproken, maar er werd daarbij geen concrete interesse opgetekend. Dit betekent dat de maidentrip van het schip, dat momenteel voor 60 procent is afgewerkt, mogelijk rechtstreeks naar een sloopwerf dreigt te zullen leiden.

De Global Dream II zou meer dan negenduizend passagiers kunnen vervoeren en is het zusterschip van de Global Dream, die voor 80 procent is voltooid en waarvan de toekomst op dit ogenblik nog niet helemaal duidelijk is.

De twee schepen zouden met een volume van 208.000 ton tot de grootste cruiseschepen van de wereld behoren. Alleen de vijf schepen uit de Oasis-klasse van rederij Royal Caribbean zouden grotere afmetingen hebben.

(kg)

Meer