Georges Gilkinet (Ecolo), minister van Mobiliteit, heeft woensdag de nieuwe wegcode, voor de gelegenheid omgedoopt tot de code van de openbare weg, voorgesteld. De gewijzigde verkeersregels zijn aangepast aan de nieuwe noden en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit.
“Vijftig jaar oud, meer dan honderd keer gewijzigd, met soms verouderde bepalingen, het was hoog tijd voor een grondige herziening van deze regelgeving om tot een samenhangende en leesbare tekst te komen”, zei de minister, die de resultaten van zijn werk woensdag in Brussel presenteerde.
Kleine veranderingen, maar een andere filosofie
Een “code van de openbare weg” waarin de auto niet langer centraal staat. “De wagen kan dus niet langer het monopolie op de weg opeisen,” benadrukt Gilkinet. “We krijgen nu een code die het eerlijk delen van de openbare weg voor iedereen regelt. Het is ook een herinnering dat de code niet alleen van toepassing is op wegen in de strikte zin van het woord.
Wat er verandert:
- Oversteekplaatsen waar diagonaal kan worden overgestoken. In ons land wordt diagonaal oversteken afgekeurd, zelfs als het op de juiste plaats gebeurt, want hoewel het korter lijkt, neemt de tijd die voetgangers op de weg doorbrengen toe, waardoor het risico toeneemt. Maar in Japan zijn er diagonale oversteekplaatsen op kruispunten, zodat voetgangers de rijbaan in één keer kunnen oversteken en niet in etappes. Deze regeling werd dit jaar met succes getest in Brussel, maar een Koninklijk Besluit moest worden gewijzigd. In theorie kon een zebrapad alleen loodrecht op de weg staan.
- Meer “inclusieve” verkeersborden. De minister ging hier niet dieper op in, maar verwees enkel naar een geleidelijke verandering, waarbij oude en nieuwe borden gedurende verschillende periodes naast elkaar zullen bestaan, volgens de Franstalige nieuwssite 7sur7. We kunnen dus aannemen dat de nieuwe borden meer diversiteit zullen bieden tussen de klassieke anonieme stokfiguren. Dit is al het geval in Zwitserland, waar vrouwelijke of oudere figuren niet ongewoon zijn. Er zullen ook acht nieuwe gevaarsborden langs de openbare weg verschijnen.
- Volledig verbod om te stoppen op fietspaden of parkeerplaatsen voor personen met een handicap. Momenteel is het alleen verboden om daar te parkeren, wat ruimte laat voor misbruik door automobilisten. Voortaan zal zelfs stoppen op een busbaan, een fietspad of een parkeerplaats voor personen met een handicap bestraft worden.
De federale tekst werd deze maand goedgekeurd door de betrokken regionale ministers en de nieuwe wegcode zal in 2025 van kracht worden. Het zou dus in de lente van 2024 in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd moeten worden voor implementatie in de daaropvolgende herfst.
(ns)