Gezondheidsrisico’s slaan geen bres in populariteit e-sigaret

Ondanks negatieve berichten over gezondheidsrisico’s, is het gebruik van e-sigaretten niet verminderd.

E-sigaretten krijgen de laatste weken erg veel slechte publiciteit over zich heen. In de Verenigde Staten zijn al honderden mensen opgenomen met ziektes die aan vaping gelinkt zouden zijn. Er zijn ook al doden gevallen. In de VS hebben verschillende staten al besloten om de verkoop van vapes tijdelijk te verbieden.

Meer vapes, minder sigaretten

Uit een consumentenenquête van Cowen blijkt dat 7 procent van de Amerikanen vapet. Dat is gemiddeld genomen meer dan in het begin van het jaar. De berichten over medische problemen bij vapen hebben duidelijk geen invloed gehad.

Voor de traditionele sigaret ligt dat anders. 14,7 procent van de Amerikanen rookte in september, dat zijn er een procent meer dan in augustus, maar minder dan in juli. De dalende trend op lange termijn voor gewone tabak zet dus door.

Vapen is cool

Een deel van die positieve cijfers voor e-sigaretten kan verklaard worden door het hippe imago van de e-sigaret. Die heeft een jonger doelpubliek dan de traditionele tabakssigaret en is erg zichtbaar op sociale media.

Dat is ook meteen de mediastrategie van producent Juul, waar tabaksproducent Altria 35 procent van de aandelen in vasthoudt. Aangezien reclame voor tabaksproducten niet mag, mikte Juul op sociale media en influencers voor zijn reclamestrategie.

Lana Del Rey

Met succes: beroemdheden worden regelmatig gezien met een Juul of andere vape in de hand. Zangeres Lana Del Rey legde zelfs een concert stil omdat ze haar e-sigaret had laten vallen. Na een korte pauze hervatte ze het optreden, zonder vape-pen.

Het voorbeeld van Del Rey is cruciaal om te begrijpen waarom een gezondheidsschandaal en lokaal verbod geen invloed heeft op de vape-industrie. Jongeren, het doelpubliek van de e-sigaret, zien hun rolmodellen met vape in de hand. Wat werkt in de mode, werkt ook voor vapes, dat tonen de cijfers van Cowen duidelijk aan.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.