Luchthavens in de Verenigde Staten adopteren sinds de Covid-19-pandemie massaal biometrische identificatiemethoden om reizen volledig te automatiseren.
Biometrie is voor veel bedrijven en autoriteiten een waardevolle manier om de identiteit van individuen te controleren. Het verzamelen van vingerafdrukken van niet-Amerikanen die het land betreden, is bijvoorbeeld al lang ingeburgerd in de Verenigde Staten. Maar nieuwe soorten biometrie, die andere unieke delen van ons lichaam nakijken, zijn sinds de pandemie enorm in trek. Vooral binnen de Amerikaanse reissector.
Omdat het aantal reizigers tijdens de Covid-pandemie laag blijft, investeren luchthavens, techbedrijven en zelfs overheidsagentschappen steeds meer in biometrische innovaties, om de reiservaring zogezegd vlotter te maken. De nood voor “social distance” en contactloze processen tijdens het reizen, hebben deze trend alleen maar uitgebreid, schrijft The New York Times.
99,5 procent accuraat
“De technologieën zijn veel geavanceerder geworden en de nauwkeurigheid ligt veel hoger”, zei Robert Tappan, managing director bij International Biometrics + Identity Association, tegen de Amerikaanse kwaliteitskrant. Volgens Tappan kan de verhoogde inzet van deze technologie het contact tussen mensen verminderen. Een “Covid-versneld” voordeel.
Vooral gezichtsherkenning maakt furore in de VS. Volgens een studie van het National Institute of Standards and Technology zou die technologie met 99,5 procent accuraatheid een pak betrouwbaarder zijn dat het scannen van de irissen of vingerafdrukken.
“Het scannen van de iris werd vaak geprezen als het meest onfeilbare systeem. Maar als biometrie wil lukken, moet je gegevens kunnen vergelijken met een betrouwbare bron van data. Het gezicht is hiervoor het makkelijkst om te gebruiken, omdat het op alle essentiële documenten staat, zoals je rijbewijs, paspoort, enzovoorts”, zei Sherry Stein, hoofd van technologie bij het Zwitserse biometriebedrijf SITA.
Wat met de privacy?
Het gebruik van biometrische gegevens om te controleren wie de VS betreedt, werd sinds de aanslagen van 9/11 toegelaten door het Amerikaanse Congres. Verschillende reizigers hebben sindsdien echter hun bezorgdheid over de schending van de privacywetgeving uitgedrukt. Bedrijven en overheidsagentschappen houden echter vol dat de verzamelde gegevens niet worden bijgehouden en dat ze bovendien volledig vrijwillig worden verkregen.
“Privacy is natuurlijk een grote kopzorg, zoals dat zou moeten zijn. De meeste van deze nieuwe programma’s zullen dus opt-in zijn (je naam zal niet verbonden zijn aan de gegevens als je dat niet wil, red.) en de overheid probeert een vooraf-doorgelicht publiek te creëren”, zei Jason Van Sice, vicepresident van de luchtvaart bij NEC Corporation of America, een bedrijf dat sinds de jaren 70 werkzaam is in de biometrie, tegen de New Yorkse krant.
Volgens Van Sice zijn de dramatische economische gevolgen van de pandemie inderdaad een belangrijke factor voor de automatisering van processen via biometrie. Die technologie zou bedrijven in de reissector namelijk een hoop geld besparen. “Het stuwt een digitale transformatie vooruit die toch al onderweg was”, besluit Van Sice.
En de reizigers zelf hebben er overigens minder problemen mee dan aanvankelijk gedacht. Volgens een recente enquête van de International Air Transport Association, zou 73 procent van alle Amerikaanse reizigers bereid zijn om hun biometrische gegevens te delen, als dit de toegankelijkheid van luchthavens zou verbeteren. Dat cijfer stond in 2019 nog op zo’n 46 procent, weet The New York Times.
“Sluit goed aan bij de terugkeer van internationaal reizen”
Volgens sommige experten zou de tolerantie voor het gebruik van biometrische gegevens door bedrijven en autoriteiten hoger liggen dan vroeger, omdat het steeds vaker gebruikt wordt voor alledaagse zaken. Voorbeelden zijn het ontgrendelen van je smartphone of het openen van je bankapp met je vingerafdruk of gezicht.
“De implementatie van vlotte en contactloze platformen is momenteel over de hele wereld op hoge snelheid bezig en de impact hiervan zal naar verwachting in 2022 pas merkbaar zijn, aangezien de implementatie van (nieuwe tech, red.) meestal 12 tot 18 maanden nodig heeft om effectief te zijn”, zegt Jeff Lennon, vicepresident van globale partnerships bij Vision-Box, een biometrie-bedrijf dat diensten levert voor meer dan 100 luchthavens, waaronder JFK in New York. “Dit sluit goed aan bij de verwachte terugkeer van het massaal internationaal reizen volgend jaar”, Besluit Lennon.
Hoe het zit met het opgeven van nieuwe biometrische data voor niet-Amerikaanse reizigers is nog niet geheel duidelijk.
(bzg)