Key takeaways
- Gesanctioneerde tankers hebben Russische ruwe olie naar India vervoerd via schip-naar-schip overslag.
- Indiase raffinaderijen beweren dat ze niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor de transportmethoden die gebruikt worden om ruwe olie te leveren.
- India’s import van Russische ruwe olie zal in mei bijna 1,8 miljoen vaten per dag bereiken, wat het hoogste niveau in tien maanden is.
Uit recente gegevens blijkt dat tankers die in januari door de Verenigde Staten op de vingers zijn getikt, betrokken zijn geweest bij het transport van Russische ruwe olie naar India. Dit gebeurt door middel van schip-naar-schip transfers, waarbij de bestrafte schepen eerst ruwe olie laden vanaf Russische terminals voordat ze deze overladen naar andere schepen in Russische of Maleisische wateren.
Houding van Indiase raffinaderijen
Hoewel India naast China een belangrijke importeur van Russische ruwe olie is geworden, houdt het land vol dat het niet zal toestaan dat gesanctioneerde tankers olie bij zijn importterminals lossen. Ondanks dit standpunt blijkt uit gegevens dat ten minste drie tankers die op de lijst staan, de afgelopen weken toch een rol hebben gespeeld in de bevoorrading van India met Russische ruwe olie.
Indiase raffinaderijen beweren dat ze niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor de transportmethoden die gebruikt worden om de ruwe olie te leveren. Ze benadrukken dat ze zich houden aan het G7-prijsplafond en sancties bij het importeren van Russische ruwe olie. Voorlopige gegevens suggereren dat de Indiase import van Russische ruwe olie in mei bijna 1,8 miljoen vaten per dag zal bereiken, wat het hoogste niveau in tien maanden is.
Aanhoudende import van Russische olie
Deze stijging in de import valt samen met een toename in aankopen van lichtere Russische kwaliteiten zoals ESPO. Analisten voorspellen een aanhoudende groei van de Indiase import van ruwe olie uit Rusland, naarmate meer tankers worden ingezet voor het vervoer van deze ladingen.
Handel van complexe aard
De complexe aard van deze handel maakt het moeilijk om de verantwoordelijkheid vast te stellen. Er zijn meerdere landen, bedrijven en schepen bij betrokken, waardoor het volledige traject van de olie vaak onduidelijk is. Dit gebrek aan transparantie roept vragen op over de ethische grenzen van de wereldwijde oliehandel, vooral tussen Rusland en India.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!