Generatie Z heeft totaal andere kijk op werk dan collega’s

Gen Z, de jongeren die in of na 1996 geboren zijn, maakt haar intrede op de arbeidsmarkt. Ze blijken heel andere verwachtingen te hebben dan de generaties Y (tussen 1981 en 1995), X (tussen 1965 en 1980) en ouder, zo blijkt uit een studie van hr-dienstverlener Bright Plus.

Opmerkelijk: Een op de vijf werkende Gen Z-ers in België weet niet waarom ze hun werk uitoefenen en vinden hun job zinloos, zo blijkt uit de online enquête uitgevoerd door het onderzoeksbureau iVOX namens Bright Plus.

  • Dat is veel meer dan Generatie Y (16,3 procent) en Generatie X (9,5 procent). Bij de babyboomers is het percentage zelfs maar 2,6 procent.
  • Nog een indicatie van het gebrek aan zingeving: 40,5 procent van de Gen Z-ers werkt vooral om kritiek van anderen te vermijden. Ook dat is beduidend hoger dan bij de oudere generaties.
  • Ongeveer 41 procent voelt zich ook schuldig als ze vrij nemen.

Een mogelijke verklaring: Jongeren van 18 tot 28 jaar op de arbeidsmarkt hebben dus moeite om hun plek te vinden. “Dat is logisch aangezien ze nieuw zijn op de arbeidsmarkt en nog weinig zelfstandig kunnen werken, noch de expertise en ervaring bezitten van hun oudere collega’s”, zegt motivatie-experte Dr. Hermina Van Coillie, die aan het onderzoek meewerkte.

Het contrast: Aan de andere kant van het spectrum zijn de laatste werkende babyboomers over het algemeen vrijwillig aan de slag. Ze geven er de voorkeur aan te werken dan met pensioen te gaan en vinden grote voldoening in hun werk.

Plezier op het werk

De paradox: Gen Z mag dan enkele uitdagingen hebben, er zijn ook heel wat positieve zaken te melden. De jongeren die lijken te werken omdat het moet en zich gemakkelijk schuldig voelen, hebben tegelijk ook plezier met hun collega’s en willen vooruitgang boeken.

  • Zo gaat 86,2 procent akkoord met de stelling dat ze hun collega’s vertrouwen.
  • Daarnaast amuseren ze zich ook vaker op het werk: 81,9 procent, ten opzichte van 67,7 procent bij Gen X en 72 procent bij babyboomers.
  • Gen Z is ook positiever over de manier waarop hun baas hen motiveert.

De zoektocht: “Jonge werknemers kiezen duidelijk voor een job met veel groeimogelijkheden en evoluties. Ze gaan dus uitdrukkelijk op zoek naar strategieën om zich competenter te voelen. Al gaat dat wel gepaard met het feit dat ze af en toe wakker liggen van hun capaciteiten of het maken van fouten”, analyseert Van Coillie.

Niet verrassend: Gen Z is minder dan de oudere generaties geneigd om bij dezelfde werkgever te blijven. Vier op tien Gen Z-ondervraagden verwachten dat hun professionele toekomst op lange termijn in een ander bedrijf zal liggen.

Conclusie: “We merken dat Generatie Z realistisch is over hun professionele parcours. De tijd waarin men slechts één werkgever had tot aan het pensioen ligt ver achter ons. Generatie Z denkt duidelijk aan een carrière waarin ze zich voortdurend kunnen heruitvinden”, zegt Linda Cappelle van Bright Plus.

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.