General Motors lanceert elektrisch offensief met nieuwe Cadillac

De Amerikaanse automaker General Motors gaat de komende vijf jaar 20 miljard dollar investeren in de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s. Een elektrische Cadillac komt volgende maand al op de markt.

General Motors gaat voor alle merken die het voert elektrische modellen op de markt brengen. Het offensief, dat topvrouw Mary Barra aankondigde, begint met een concurrent voor Tesla. GM komt in april met een de luxe-SUV Cadillac Lyriq. De komst van het e-model hing al langer in de lucht, maar de merknaam was nog niet bekend.

De Lyriq moet 640 kilometer per acculading kunnen rijden. Met deze auto zou GM Tesla, dat tot nu toe een maximum van 620 kilometer heeft bereikt, kunnen overtreffen.

De conceptversie van het nieuwe elektrische model Lyriq – foto Cadillac

Eerder kondigde het bedrijf al aan dat een nieuwe editie van de Chevrolet Bolt en in 2022 e-versie van zwaargewicht SUV Hummer op de markt brengt. GM staat al geruime tijd onder zware druk op het gebied van e-mobiliteit. Het aandeel verloor de afgelopen tijd 20 procent, waar de beurswaarde van concurrent Tesla in ongeveer dezelfde periode 160 procent steeg.

Eerder deze week kondigden de Duitse autoreuzen Volkswagen en BMW hun ‘Tesla-killers’ aan.

Meer