Key takeaways
- 30 procent van Gen Z begint met beleggen op de universiteit of in de vroege volwassenheid.
- 41 procent van Gen Z en Millennials is bereid om een AI-assistent het beheer van hun beleggingen toe te vertrouwen.
- Meer dan de helft van de beleggers onder 44 jaar die cryptocurrencies bezitten, hebben er minstens een derde van hun portefeuille aan toegewezen.
De wereld van retailbeleggen ondergaat een belangrijke transformatie door de opkomst van jongere beleggers. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat Gen Z, zij die geboren zijn tussen 1997 en 2012, eerder de markt betreden dan vorige generaties: 30 procent begint met beleggen op de universiteit of als jongvolwassene. Dit staat tegenover 15 procent van de millennials, 9 procent van Gen X en slechts 6 procent van de babyboomers.
Bovendien omarmt dit jongere cohort technologie en artificiële intelligentie (AI) voor financieel advies. Uit het onderzoek bleek dat 41 procent van de Gen Z en Millennials bereid is om een AI-assistent het beheer van hun beleggingen toe te vertrouwen, wat wijst op een comfortniveau met door technologie aangedreven oplossingen dat de oudere generaties nog niet hebben bereikt.
Crypto wint aan populariteit
Het onderzoek werpt ook licht op veranderende investeringsprioriteiten en -voorkeuren. Cryptocurrency wint aan populariteit onder jongere beleggers, die het als begrijpelijker zien dan traditionele activa zoals aandelen, ETF’s en obligaties. Een opmerkelijke bevinding was dat meer dan de helft van de beleggers onder 44 jaar die cryptocurrencies bezitten, er minstens een derde van hun portefeuille aan hebben toegewezen.
Financiële doelen evolueren ook, waarbij sparen voor noodgevallen een topprioriteit wordt voor 51 procent van de beleggers in 2024, tegenover 41 procent in 2022. Zorgen over pensioenzekerheid zijn enigszins afgenomen.
Toegankelijkheidskloven overbruggen
Het onderzoek benadrukt het potentieel van AI-gestuurde financiële adviestools om toegankelijkheidskloven te overbruggen en meer individuen in staat te stellen om deel te nemen aan de markt. Experts geloven dat deze innovaties financieel advies betaalbaarder en gebruiksvriendelijker kunnen maken, waardoor een bredere participatie en geïnformeerde besluitvorming mogelijk worden.
Concluderend onderstreept het onderzoek het belang van het ontwikkelen van op maat gemaakte financiële producten en platforms voor individuele beleggers, het inzetten van technologie om de betaalbaarheid en toegankelijkheid te verbeteren, en het implementeren van beleid dat kleine beleggers beschermt en mondiger maakt. Deze gezamenlijke inspanning zal van cruciaal belang zijn voor een bloeiend en inclusief beleggingslandschap voor de komende generaties.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!