De Vlaamse regering gaat volgend jaren sleutelen aan de autofiscaliteit. Wie met een groene wagen rijdt, zal daardoor minder belastingen betalen. De belastingdruk op wagens die veel uitstoten daarentegen zal stijgen.
Wie een vervuilende wagen koopt, zal vanaf 1 januari 2021 dieper in zijn buidel moeten tasten. De Vlaamse regering gaat de berekeningswijze aanpassen waarop de autobelastingen berekend worden. De aanpassing is het gevolg van de nieuwe Europese uitstoottest WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure).
Hogere CO2-uitstoot
Die uitstoottest schept een realistischer beeld van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een voertuig. WLTP wordt vanaf 1 januari 2021 de absolute norm. Nadeel van de nieuwe test is dat de CO2-uitstoot van nieuwe wagens gevoelig hoger ligt.
‘We gooien daarom het systeem om voor nieuw gekochte auto’s die vanaf 1 januari worden ingeschreven’, zei Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) op een persconferentie. Volgens hem wordt er op die manier een serieuze belastingverhoging vermeden.
Minder belastingen voor groenere wagens
Bestuurders zullen de impact voornamelijk voelen bij de belasting op inverkeerstelling (BIV). Verwacht wordt dat zo’n 30 procent van de Vlaamse bestuurders in het nieuwe systeem meer belastingen zal betalen. De BIV zal voor die groep met gemiddeld 348 euro stijgen.
Goed nieuws is er voor de overige 70 procent. Die zal gemiddeld 144 euro minder belastingen betalen.
Volgens Diependaele (N-VA) moet het nieuwe systeem kopers van groenere auto’s belonen. ‘Slechte leerlingen met een hoge CO2-uitstoot zien hun belastingen stijgen. De daling gebeurt vooral bij kopers van gezinswagens en stadswagens’, klinkt het.