Geloofwaardigheid van sociale media daalt, maar Instagram steeds populairder voor nieuws

Sociale netwerksite Instagram staat op het punt om Twitter naar de kroon te steken als nieuwsbron voor jongeren. Dat is een belangrijke vaststelling uit het Reuters Institute Digital News Report.

Waarover gaat het? Het Reuters Institute Digital News Report is één van de meest toonaangevende media-onderzoeken in de wereld. In de editie van 2020 concludeert de studie dat het gebruik van Instagram om nieuws te consulteren verdubbeld is, sinds 2018. Vooral onder jongeren is deze trend in opmars, stellen de onderzoekers.

De details? Globaal genomen wordt Instagram door een derde van de respondenten gebruikt. Bij de ondervraagden die minder dan 25 jaar oud zijn, ligt het aandeel zelfs op twee derde. 11 procent van de ondervraagden geeft aan dat hij of zij Instagram gebruikt als nieuwsbron. Dat is slechts een paar procentpunt verschil met microblogsite Twitter.

‘Instagram is erg populair geworden bij jongere mensen‘, zegt hoofdauteur Nic Newman, die ook wijst op de vaststelling dat een kwart van de Britse jongeren de app als een degelijke nieuwsbron ziet. ‘Ze reageren echt goed op verhalen die eenvoudig en goed verteld worden met visuele beelden.’ Hij doelt daarmee op de klimaatprotesten en de Black Lives Matter-beweging.

Ook nog? De onderzoekers gingen na of de verschillende nieuwsbronnen het vertrouwen van hun gebruikers genieten. Opvallend daarbij is dat amper 26 procent vertrouwen heeft in sociale media als brenger van nieuws, hoewel het gebruik van sociale media voor nieuws blijft toenemen. De nationale overheden en bekende nieuwsorganisaties worden door 59 procent van de respondenten als geloofwaardig gezien.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.