Gelekte mails verraden fout in Tesla Model S die batterij vuur doet vatten

Gelekte e-mails uit 2012 tonen dat Tesla wist van een designfout in de batterij van de Model S. Die kan de batterij vuur doen vatten, maar de auto ging toch naar de toonzalen. Dat weet Business Insider.

De eerste Tesla, Model S, die van de band rolde in de fabriek in Fremont, Californië, vertoonde een serieus defect waar de directie van op de hoogte was. Een designfoutje zou gezorgd hebben voor lekken in de batterij.

Koelsnoer

Experts stellen dat zo een lek een kortsluiting kan veroorzaken in de wagen, of een ontvlambaar residu kan achterlaten op de batterij. De oorzaak is een slecht ontworpen koelingssysteem. Rond de batterij zit een koelsnoer, gevuld met koelvloeistof, dat niet voldoende afgesloten was. Het is namelijk gemaakt van zwak aluminium. Daar ontstaan kleine gaatjes waaruit de vloeistof lekt.

Dat onderdeel is door twee onafhankelijke labo’s getest en de resultaten werden gedeeld met Tesla. Volgens het IMR-rapport waren de koelsnoeren niet volgens de industriestandaard. Zelfs nadat het rapport aankwam, werden er nog 250 Tesla’s geproduceerd.

Waardeloos

Experts zeggen aan Business Insider dat de Model S en Model X dezelfde batterij delen en dat de lekkende koelvloeistof de batterij op zijn minst waardeloos maakt.

Als de koelvloeistof lang op de batterij blijft liggen, roest die namelijk door. Dan gaan er uit de batterij elektrolyten lekken. Dat zorgt ervoor dat de batterij stukgaat.

Lees ook:

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20