Nio, de Chinese maker van elektrische wagens die zich voorbereidt zich om Europa te veroveren, kondigt de komst van 1.000 stations voor snelle batterijwissels aan buiten China. Noorwegen krijgt de Europese primeur.
De vrees om met een lege batterij te vallen is een van de belangrijkste hindernissen voor de definitieve doorbraak van elektrische wagens bij het grote publiek. Terwijl de meeste automakers en overheden zich richten op het uitbouwen van een wijdvertakt netwerk voor laadpalen, zet de Chinese e-autobouwer Nio in op een andere oplossing: stations waar bestuurders hun lege batterij in drie minuten kunnen wisselen voor een volle, waardoor opladen niet meer nodig is.
De snel groeiende autoproducent wil zich met de gepatenteerde battery swaps zowel in thuisland China als wereldwijd differentiëren van Tesla. Nio, goed voor een jaarverkoop van 118.000 wagens, telt in zijn thuisland China momenteel zowat 300 batterijwisselstations, die wat doen denken aan een carwash, en zegt dat er intussen 3 miljoen wissels hebben plaatsgevonden.
Op zijn “Power Day” in Shanghai kondigde de autobouwer vrijdag een forse uitbreiding aan:
- Het netwerk moet tegen eind dit jaar ruim verdubbelen tot 700, wat neerkomt op 2 nieuwe wisselstations per dag. Het offensief kadert in de concurrentiestrijd met Tesla. Chinese producenten van elektrische wagens beginnen hun eigen markt duidelijk terug te veroveren op de Amerikaanse e-autobouwer.
- Tegen 2025 mikt Nio op meer dan 4.000 wisselstations, waarvan 1.000 in overzeese markten. Het duidt erop dat de Chinese autobouwer, die op de New Yorkse beurs genoteerd staat, erop rekent dat de batterijwissels ook in het buitenland kunnen aanslaan. De wisselstations komen al zeker naar vijf steden in e-autowalhalla Noorwegen, van waaruit Nio zijn Europese veroveringstocht wil aanvangen. Het is nog gissen waar de overige niet-Chinese stations zullen komen. Kenners gokken op Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
(bzg)