De Chinese autobouwer Geely Automobile Holdings maakt het moeilijkste jaar uit zijn geschiedenis door. Dat heeft het bedrijf betoogd bij de presentatie van zijn cijfers over de eerste zes maanden van dit jaar.
Statistieken van de sector suggereren dat het dieptepunt van de crisis van de coronapandemie achter de rug is, maar Geely waarschuwt dat de autowereld verder met een aantal onzekerheid blijft geconfronteerd worden.
Sluitingen
Geely, ook eigenaar van het Zweedse automerk Volvo en investeerder in de Duitse autogroep Daimler, boekte tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een omzet van ruim 36,8 miljard yuan. Dat komt overeen met een bedrag van 4,48 miljard euro.
Tegenover de eerste helft van vorig jaar vielen de inkomsten met 23 procent terug. De nettowinst kromp met 43 procent in tot 2,3 miljard yuan. De verkoop van wagens daalde met 19 procent tot 530.446 exemplaren.
Geely erkende dat zijn prestaties zwaar onder de coronacrisis hebben geleden. Na de uitbraak van de pandemie zag het concern zich immers verplicht zijn fabrieken enkele tijd te sluiten en de productie op te schorten.
Door het besmettingsgevaar sloten ook vele dealers hun showrooms. Verder zorgde de crisis er tevens voor dat de consumenten minder snel geneigd waren om een nieuwe auto te kopen.
De autosector heeft al te kennen gegeven dat de coronacrisis voor de constructeurs grotendeels achter de rug is. De voorbije maanden konden de meeste merken immers opnieuw een toenemende verkoop melden. ‘Maar ook dan nog blijft de automarkt met vele onzekerheden geconfronteerd,’ aldus woordvoerders van Geely.
Concurrentie
Daarbij verwijst het bedrijf onder meer naar de omschakeling op duurzame energiebronnen en de introductie van alternatieve concepten over mobiliteit. Daarnaast maakt Geely gewag van een bijzonder intense concurrentie op de Chinese automarkt.
Onder meer de groeiende populariteit van elektrische wagens heeft in China geleid tot de oprichting van een grote groep nieuwe autobouwers. Het merendeel van die startups zal wellicht niet overleven, maar zij zorgen momenteel alvast voor een sterke marktversnippering.
Door al deze elementen ziet Geely zich naar eigen zeggen verplicht om zijn verkoopsdoelstellngen voor dit jaar aan te passen. Het bedrijf verwacht nu dit jaar in totaal 1,32 miljoen exemplaren te zullen verkopen.
Daarmee schroeft Geely zijn oorspronkelijke verwachtingen met 6 procent terug. Dit cijfer zou verkoop van het Chinese autoconcern tegenover vorig jaar met 3 procent doen inkrimpen.