Fraude trends en technologische vooruitgang: AI-gestuurde criminaliteit bestrijden


Key takeaways

  • Zeven van de tien respondenten hebben te maken gehad met fraude, waarvan bijna 40 procent meerdere gevallen meldt.
  • Een indrukwekkende 83 procent van de fraudebestrijdingsprofessionals verwacht de komende twee jaar GenAI-tools te gaan gebruiken.
  • Real-time analytics en voorspellende modellen zijn cruciaal voor financiële instellingen om frauduleuze activiteiten snel en nauwkeurig op te sporen.

Fraude trends en technologische ontwikkelingen

Fraud Awareness Week 2024 zal zich richten op innovatieve technologieën om fraude te bestrijden, waarbij SAS en de Association of Certified Fraud Examiners (ACFE) het voortouw nemen. SAS ondersteunt, samen met meer dan 1.000 organisaties, dit internationale initiatief van 17 tot 23 november. Dit jaar ligt de nadruk op het vergroten van het bewustzijn over en het aanpakken van fraude, met name in de context van AI-gestuurde criminele activiteiten.

Onderzoek van SAS getiteld “Faces of Fraud” onthult een zorgwekkende wereldwijde trend: zeven van de tien respondenten hebben te maken gehad met fraude, waarbij bijna 40 procent meerdere gevallen meldt. Hoewel iets lager in Nederland, met 58 procent, is meer dan de helft van de Nederlandse respondenten slachtoffer geweest van fraude. Een recent onderzoek van SAS en de ACFE naar antifraudetechnologie benadrukt de toenemende integratie van GenAI-tools binnen antifraudeprogramma’s. Een indrukwekkende 83 procent van de fraudebestrijdingsprofessionals verwacht deze technologieën in de komende twee jaar te gaan gebruiken.

Real-time analyse en voorspellende modellen

Deze snelle invoering weerspiegelt een technologische wapenwedloop tussen bedrijven en steeds geraffineerdere criminele organisaties. Professionals staan voor de extra uitdaging om deze krachtige technologieën ethisch en wettelijk te implementeren. Olaf Passchier, Benelux Lead for Fraud, Compliance, and Public Security bij SAS, benadrukt dit punt: “Terwijl bedrijven en overheden blijven innoveren met apps en digitale diensten om aan de vraag van consumenten te voldoen, maken criminelen gebruik van geavanceerde tools zoals generatieve AI om kwetsbaarheden uit te buiten. Onze klanten laten echter consequent zien dat het mogelijk is om fraude succesvol te bestrijden in deze uitdagende tijden.” Hij benadrukt het belang van het bouwen van robuuste data-architecturen, het effectief benutten van data en het implementeren van ‘samengestelde AI’ om zich aan te passen aan steeds veranderende bedreigingen.

Real-time analyses zijn cruciaal voor financiële instellingen, omdat ze milliseconden nodig hebben om binnenkomende transacties goed te keuren of af te wijzen. Aangezien er wereldwijd gemiddeld bijna twee miljard creditcardtransacties per dag worden gedaan, is het van het grootste belang om frauduleuze activiteiten snel en nauwkeurig te detecteren. Nets, een aanbieder van digitale betalingen en onderdeel van de Nexi Group in Milaan, vertrouwt op de geavanceerde antifraudetechnologie van SAS om dit te bereiken.

Innovaties in fraudebestrijding

Nets bedient meer dan 740.000 verkooppunten en werkt samen met honderden banken. Het bedrijf maakt gebruik van de AI-mogelijkheden van SAS om zijn voorspellende fraudemodellen voortdurend te optimaliseren, zodat miljoenen consumenten kunnen genieten van veilige en naadloze directe betalingen. Jukka-Pekka Kokkonen, hoofd fraude en geschillen bij Nexi Group, legt uit: “Met SAS Fraud Management kunnen we enorme hoeveelheden gegevens analyseren om ongebruikelijke patronen te herkennen en frauduleuze transacties te onderscheiden van legitieme – en dat alles in realtime. Het is essentieel om de prestaties van fraudedetectie continu in de gaten te houden. De oplossing van SAS stelt ons in staat om flexibel te reageren op veranderende bedreigingen in verschillende regio’s wereldwijd.”

Quálitas MX, Mexico’s grootste autoverzekeraar, is een goed voorbeeld van de rol van innovatie en technologie in de strijd tegen verzekeringsfraude. Quálitas werkt samen met meer dan 1.000 verzekeringsmaatschappijen en gebruikt SAS om gegevens te analyseren en frauduleuze claims te identificeren, waardoor de verliezen uiteindelijk tot een minimum worden beperkt. Deze proactieve aanpak stelt hen in staat om premies betaalbaar te houden en legitieme schadeclaims sneller uit te betalen, wat uitstekende service en klantentrouw bevordert.

Strategische plannen implementeren 

“Ons bedrijf verwerkt enorme hoeveelheden gegevens en transacties”, zegt Rene Abdala, directeur strategische planning bij Quálitas. “SAS biedt ons een uitgebreid beeld van onze klanten, waardoor we fraude en andere risico’s sneller kunnen identificeren. We gebruiken SAS ook voor prijsoptimalisatie en KPI-monitoring in onze hele organisatie.”

In Malta voert de Malta Tax and Customs Administration (MTCA) een strategisch driejarenplan uit om de technologie voor het innen van belasting- en douane-inkomsten te moderniseren. Ze gebruiken SAS-oplossingen om nalevingsproblemen op te sporen en ervoor te zorgen dat zowel particulieren als bedrijven een eerlijke bijdrage leveren. De wereldwijde verliezen als gevolg van niet-naleving, belastingontduiking en -ontwijking bedragen 10-20 procent van de verwachte jaarlijkse overheidsinkomsten. In landen met een zwakkere handhaving kan dit cijfer oplopen tot 80 procent.

Door deze uitdagingen aan te pakken via gegevensanalyse kan MTCA het toezicht verbeteren en sneller ingrijpen. Joseph Caruana, commissaris voor belastingen en douane bij MTCA, benadrukt het transformerende effect: “Voorheen vertrouwden we volledig op handmatige processen. Dankzij de geavanceerde analyses en AI-mogelijkheden van SAS zijn onze controles nu sneller en effectiever. Ze zijn gebaseerd op gegevensgestuurde vergelijkingen, waardoor we preciezere en tijdige beslissingen kunnen nemen.”

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.