De aankondiging van een subsidie-onderzoek in de State of the Union van voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, zorgt voor verdeeldheid binnen de Europese rangen. De strengere positie tegenover China kwam er vooral op aandringen van Frankrijk. Duitsland is veel minder fan.
Franse minister van Financiën: “Subsidie-onderzoek naar Chinese elektrische wagens heeft niets met protectionisme te maken”
Waarom is dit belangrijk?
Om definitief af te stappen van fossiele brandstoffen moet sterk ingezet worden op elektrische voertuigen. De Chinese markt boekte hier de jongste jaren grote vooruitgang in. Europese producenten vrezen dat de Chinese wagens, hevig gesubsidieerd door de overheid, de markt hier zullen overspoelen aan dumpingprijzen. Maar een te strenge houding tegenover China zou een tegenreactie kunnen ontketenen.In het nieuws: Elektrische auto’s made in China, of toch niet?
- Vanuit Beijing werd vorige week al een waarschuwing uitgestuurd aan het adres van de Europese Unie. "Het is een regelrechte protectionistische daad die de wereldwijde auto-industrie en toeleveringsketen, inclusief de EU, ernstig zal verstoren en een negatieve invloed zal hebben op de economische en handelsbetrekkingen tussen China en de EU."
- Maar volgens de Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, is dit helemaal
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.