De bonussen die door de overheden in Europa worden aangeboden aan consumenten die elektrische wagens kopen, moeten worden gereserveerd voor voertuigen die ook daadwerkelijk in fabrieken op het continent zijn geproduceerd. Dat heeft het Franse Plateforme de la Filière Automobile (PFA) gezegd. Deze strategie moet Europa volgens de Franse autolobby helpen om de toenemende druk vanuit China en de Verenigde Staten te kunnen opvangen.
Franse autolobby: “Bonus voor elektrische auto’s die in Europa worden gebouwd”
Waarom is dit belangrijk?
De Europese fabrikanten van elektrische wagens ervaren een grote concurrentie van rivalen uit China en de Verenigde Staten, die inspanningen doen om een aanzienlijk deel van de internationale markt te veroveren. China maakt daarbij gebruik van protectionistische maatregelen om de opmars van buitenlandse constructeurs van elektrische wagens op de nationale markt af te remmen. In de Verenigde Staten is er anderzijds de Inflation Reduction Act, die subsidies verstrekt voor de aankoop van elektrische wagens die in Amerikaanse fabrieken zijn gebouwd.Op zoek naar antwoorden: De Europese Unie zoekt naar antwoorden om de eigen autoproductie tegen een onrechtvaardige concurrentie uit andere regio's beter te beschermen.
- “De toekenning van een bonus voor voertuigen die op Europees grondgebied zijn geproduceerd, vergelijkbaar met de Inflation Reduction Act, is een van de opties die worden onderzocht”, merkt Marc Mortureux, directeur-generaal van het Plateforme de la Filière Automobile, op.
- “Deze tussenkomst moet de Europese industr
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.