Franse autolobby: “Bonus voor elektrische auto’s die in Europa worden gebouwd”

Franse autolobby: “Bonus voor elektrische auto’s die in Europa worden gebouwd”
De Europese autobouwers willen een betere bescherming tegen concurrentie uit andere regio’s. – Charly Triballeau/AFP via Getty Images

De bonussen die door de overheden in Europa worden aangeboden aan consumenten die elektrische wagens kopen, moeten worden gereserveerd voor voertuigen die ook daadwerkelijk in fabrieken op het continent zijn geproduceerd. Dat heeft het Franse Plateforme de la Filière Automobile (PFA) gezegd. Deze strategie moet Europa volgens de Franse autolobby helpen om de toenemende druk vanuit China en de Verenigde Staten te kunnen opvangen.

Waarom is dit belangrijk?

De Europese fabrikanten van elektrische wagens ervaren een grote concurrentie van rivalen uit China en de Verenigde Staten, die inspanningen doen om een aanzienlijk deel van de internationale markt te veroveren. China maakt daarbij gebruik van protectionistische maatregelen om de opmars van buitenlandse constructeurs van elektrische wagens op de nationale markt af te remmen. In de Verenigde Staten is er anderzijds de Inflation Reduction Act, die subsidies verstrekt voor de aankoop van elektrische wagens die in Amerikaanse fabrieken zijn gebouwd.

Op zoek naar antwoorden: De Europese Unie zoekt naar antwoorden om de eigen autoproductie tegen een onrechtvaardige concurrentie uit andere regio’s beter te beschermen.

  • “De toekenning van een bonus voor voertuigen die op Europees grondgebied zijn geproduceerd, vergelijkbaar met de Inflation Reduction Act, is een van de opties die worden onderzocht”, merkt Marc Mortureux, directeur-generaal van het Plateforme de la Filière Automobile, op.
    • “Deze tussenkomst moet de Europese industrie de tijd geven om zijn positie op de markt voor elektrische wagens te versterken”, geeft Mortureux aan.
  • In Frankrijk moet de autosector met de overheid een nieuwe overeenkomst sluiten voor de volgende vijf jaar.
    • De bonus voor de aankoop van een elektrische wagen kan voor de Franse consument, ongeacht de locatie waar het voertuig is vervaardigd, oplopen tot een bedrag van 5.000 euro.
    • Onder meer elektrische wagens die door de Amerikaanse autofabrikant Tesla in Europa werden ingevoerd, kwamen op die manier voor de Franse subsidies in aanmerking.
    • Omgekeerd is dat echter niet het geval, waardoor de Europese autobouwers van een kunstmatige verstoring van hun concurrentiekracht gewag maken.

Verbod op productie verbrandingsmotoren: De Europese Unie heeft beslist om de verkoop van nieuwe wagens met verbrandingsmotoren vanaf midden volgend decennium te verbieden.

  • Vele Europese autofabrikanten vrezen echter dat ze binnen dat tijdsbestek onmogelijk in staat zullen zijn voldoende elektrische wagens te produceren om aan de toenemende vraag bij de consument te voldoen.
    • Dit zou mogelijk aan fabrikanten uit andere regio’s kunnen toelaten om met een import in Europa voor hun auto’s bredere afzetmarkten te vinden.
    • Dat geldt vooral voor de Chinese constructeurs, die bovendien met goedkopere modellen op een grote interesse bij de Europese consument hopen te kunnen rekenen.
  • Luc Chatel, voorzitter van het Plateforme de la Filière Automobile, waarschuwt dat Europa binnen de autosector een groot deel van zijn autonomie dreigt op te geven.
    • “Europa heeft de automobiel uitgevonden en heeft een perfecte kennis opgebouwd van de technologie, die bovendien een grote concurrentiekracht oplevert”, betoogt hij. “Maar toch besluit het continent opmerkelijk genoeg unilateraal die technologie op te geven.”
    • “Erger nog is bovendien dat er gekozen wordt voor een technologie die aan de concurrentie een groter voordeel biedt. Dit is de sterkste opoffering die in de geschiedenis op het gebied van autonomie moet worden geregistreerd.”
  • Europa heeft eventueel nog een aantal andere mogelijkheden om zijn industrie beter tegen externe concurrentie beschermen.
    • Onder meer zou het mogelijk zijn om aan de sector een aantal specifieke normen op te leggen, waardoor de invoer zou kunnen worden beperkt. Analisten merken echter op dat dit proces veel tijd zou vergen.
    • Anderzijds zouden ook de verwerkte producten, waaronder auto’s, in de Europese emissiebelasting kunnen worden opgenomen. Hierdoor zou het volledige productieproces van de goederen – tot aan de verkoop aan de klant – in rekening kunnen worden gebracht. Dat zou aanzienlijke gevolgen voor de import kunnen hebben.

(fjc)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.