Een adblocker voor live radio en podcasts, het klinkt niet evident om te ontwikkelen. De Franse software-ingenieur Alexandre Storelli is erin geslaagd: zijn toepassing identificeert reclame in het radiosignaal.
In totaal heeft Alexandre Storelli 3 jaar gewerkt aan AdBlock Radio. Hij is zelf een radioluisteraar, maar ergert zich aan de reclame. ‘Advertenties verleiden mensen op oneerlijke wijze, ze stelen hun tijd en beloven hen een hogere sociale status. Die reclame blokkeren zal voor velen een opluchting zijn’, zegt hij aan het Amerikaanse Vice.

AdBlock Radio gebruikt technieken zoals spraakherkenning en machine-learning om de formats van advertenties te herkennen. De werking van Storelli’s toepassing lijkt op die van muziekherkenningsapp Shazam. Als AdBlock Radio een audioreclame detecteert, schakelt hij tijdelijk over op het signaal van een ander radiostation.
Moeite met hiphop en native advertising
Perfect is het algoritme achter AdBlock Radio nog niet. Het komt regelmatig voor dat de toepassing hiphopmuziek als reclame ziet. Ook met native advertenties, waarbij een presentator een advertentie voorleest, heeft het systeem nog moeite. Een extra uitdaging, zeker nu native advertising steeds meer voorkomt.
Storelli nodigt andere experts uit om verder te werken aan zijn toepassing. AdBlock Radio is open-sourcesoftware met gedetailleerde instructies, zodat het algoritme op verschillende toestellen getest kan worden. De initiatiefnemer hoopt dat radiozenders uiteindelijk zullen nadenken over hun reclame-afhankelijkheid.