De Vlaamse regering dacht er niet aan, de Waalse regering beloofde met Elio Di Rupo (PS) het niet te gaan doen, maar bij de federale regering hangen er volop nieuwe belastingen in de lucht.
- Al naargelang de bron moet er tussen de 830 miljoen (aan de linkerkant van de regering) en de 1,2 miljard (aan de rechterkant) gevonden worden in de begrotingsoefening. De regel ligt daarbij altijd opnieuw op die van 1/3: een deeltje besparingen, een deeltje varia, én een deeltje nieuwe belastingen. Daarvoor moet er dus tussen de 300 en 400 miljoen nieuwe inkomsten voor gevonden worden.
- Daarvoor vliegen de ideeën in het rond, al komen ze uiteraard vooral van de linkerzijde: liberalen gaan niet gretig met nieuwe belastingen zwaaien. Een onvermijdelijke verhoging lijkt nu al de effectentaks, waar zowel socialisten als groenen op duwen, om meer de grote vermogens aan te spreken.
- Maar gisteren legde Groen-vicepremier Petra De Sutter ook nog eens een nieuwe vliegtaks op tafel, eigenlijk een uitloper van vorig jaar. Die taks werd immers in 2022 al ingevoerd voor vluchten over kortere afstand, maar de groenen willen die taks nu fors gaan verhogen, want de taks is tot zes keer lager dan in de buurlanden. En ze brengt te weinig op.
- Op Radio 1 sprak De Sutter een bedrag van 200 miljoen euro extra uit, vandaag is de inkomst uit die taks net iets meer dan 20 miljoen. Dat is minder dan verwacht, vandaar dat men moet ingrijpen. Dat zou concreet betekenen dat de huidige tarieven van 10 euro voor een vlucht op minder dan 500 kilometer, maar ook 4 euro voor een langeafstandsvlucht toch stevig omhoog moeten.
Fast food
- Daarnaast is er ook sprake van een taks op verpakkingen bij fast food, zo signaleert Le Soir. Daarbij zou men voortbouwen op de zogenaamde ‘verpakkingsheffing’ die vorig jaar werd aangekondigd bij de begrotingsopmaak. Al sinds 2004 belast België niet-herbruikbare drankverpakkingen forser, wat meer dan 300 miljoen euro per jaar oplevert.
- Maar vorig jaar ging Vivaldi verder, en wilden men meer dan enkel drankverpakking gaan doen, ook voor onder meer fast food: de heffing moest “meer sturend worden gemaakt op het vlak van herbruikbaarheid, recycleerbaarheid en milieu-impact” voor alle verpakkingen. Dat had 60 miljoen moeten opleveren in 2024, maar de zaak bleef hangen op wat conflicten tussen de vicepremiers, waarbij Ecolo de zaak strenger zag dan de anderen. Ook die knoop moet men dus doorhakken, opnieuw.
- Overigens is er binnen Vivaldi ook een stevig gevechtje bezig over wie nu het vaderschap mag claimen van de verlaging van de btw op sloop en heropbouw naar 6 procent. Open Vld deed dat ‘voorstel’ vorig weekend, maar daarop reageerde prompt cd&v, door te laten weten dat het eigenlijk de liberalen waren die eerst lang tegen waren, en nu eindelijk de bocht namen.
- Maar dat is niet hoe de groenen het zien: “Wie een beetje intellectueel eerlijk is, weet dat wij dit al veel langer vragen, en het zowel cd&v als Open Vld waren, die eerst tegen waren. Maar goed, wij kunnen met plezier vaststellen dat onze maatregel er nu zal komen”, zo is op een groen kabinet te horen.
Professionele diesel en banken
- Wat ook in het vizier komt voor de groenen: de taksen op professionele diesel, die nu een verlaagd tarief heeft. De vraag is of dat nog houdbaar is, de overheid die fossiele brandstoffen eigenlijk subsidieert.
- En dan is er nog de discussie over de banken. Socialisten en groenen willen een zogenaamde “overwinstbelasting” invoeren, om de grote winsten in de financiële sector af te romen. Maar bij cd&v willen ze met Vincent Van Peteghem (cd&v) blijven duwen op een hogere spaarrente. Staatsbank Belfius verhoogde onlangs de rente op spaarboekjes naar 2 procent. Ontsnapt de sector de dans van nieuwe taksen, als ze plots, onder lichte dreiging, nu de rente gaat verhogen voor spaarders?