Bij Ford wordt na zeven generaties afscheid van een iconisch model afscheid genomen

Autobouwer Ford Motor neemt opnieuw van een historische model-familie afscheid. Nadat eerder al achter andere iconische types zoals de Escort, Cortina, Sierra en Mondeo een punt werd gezet , wordt bij Ford nu ook de productie van het type Fiesta stopgezet. Dat heeft het autoconcern bevestigd. Er werden van de Fiesta ruim 22 miljoen exemplaren gebouwd.

In de fabriek van Ford Motor in de Duitse stad Keulen, waar de laatste exemplaren van de Fiesta worden geassembleerd, komt in juni volgend jaar de lopende band tot stilstand. De Duitse fabriek zal dan overschakelen op de productie van twee nieuwe elektrische modellen.

Oliecrisis

Het eerste exemplaar van de Fiesta werd 47 jaar geleden gebouwd in de fabriek van Ford in de Spaanse stad Valencia. De auto moest een antwoord formuleren op de grote oliecrisis uit de eerste helft van de jaren zeventig.

De ingenieurs van Ford hadden immers de opdracht gekregen om een kleinere, efficiëntere auto te ontwikkelen. Op die manier moest de nieuwe auto de chauffeur helpen om op zijn brandstofkosten te besparen.

In totaal werden van de Ford Fiesta zeven generaties gebouwd. De productie gebeurde in eerste instantie in de fabrieken van Ford in Spanje, Engeland en Duitsland. Later volgde er ook een productie in Brazilië, Zuid-Afrika, China, India, Venezuela, Taiwan, Thailand, Vietnam, Mexico en Rusland. In totaal werden van het type meer dan 22 miljoen exemplaren verkocht.

De Ford Fiesta had een bescheiden imago en streefde nooit een glamoureuze uitstraling na. “Toch blijkt uit de Internet Movie Car Database (IMDC) dat de auto in meer dan vierduizend filmproducties zijn opwachting heeft gemaakt”, merkt de Britse krant The Guardian op.

“Het toppunt was daarbij wellicht de film ‘The Spy Who Loved Me’ met Roger Moore als superspion James Bond.” Daarnaast maakte de Ford Fiesta eveneens in de autosport – zowel in rally’s als op het circuit – zijn opwachting.

“Ook op de occasiemarkt blijft de Ford Fiesta bijzonder populair”, benadrukt Alex Buttle, oprichter van Motorway.co.uk, een Britse online verkoper van tweedehandswagens. “De auto behoudt er ook gemakkelijk zijn prijsniveau. Ford mag de Fiesta dan ook uitwuiven, op de occasiemarkt blijft het model springlevend.”

Elektrisch

Het afscheid van de Fiesta moet volgens Ford gezien worden in het kader van een overschakeling naar elektrische mobiliteit. “Automerken hebben voor het grootste deel gekozen om hun vloot elektrische wagens onder een nieuwe naam te lanceren”, zegt The Guardian nog.

“Er wordt niet vaak gekozen om een elektrische versie van een bestaand model op de markt te brengen.” Binnen diezelfde strategie heeft Ford tevens aangekondigd dat de fabriek in Valencia in april volgend jaar de productie van de minivans S-Max en Galaxy zal stopzetten. Wellicht zal ook de grotere Focus hetzelfde lot ondergaan.”

Ford gaf nog aan in zijn fabriek in Keulen 2 miljard dollar te investeren in de bouw van elektrische wagens. Dat gebeurt op basis van een platform dat met Volkswagen wordt gedeeld. Ford wil dat de Duitse fabriek in een periode van zes jaar 1,2 miljoen elektrische produceert.

Volgens een aantal waarnemers heeft het verdwijnen van de Fiesta ook te maken met de stijgende kosten van de kleinere autotypes en de dalende verkoopprijzen van deze categorie wagens tegenover kleinere suv-modellen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.