Ford rapporteert nettoverlies van 36 miljoen dollar in tweede kwartaal


Key takeaways

  • Ford rapporteerde een nettoverlies van 36 miljoen dollar (31,32 miljoen euro) in het tweede kwartaal, voornamelijk door uitgaven in verband met onderhoudsacties aan voertuigen en annuleringen van programma’s.
  • Ondanks dit verlies genereerde Ford een sterke jaar-op-jaar omzetgroei van 5 procent en leverde het een sterke operationele kasstroom.
  • Ford Pro behaalde indrukwekkende EBIT-marges terwijl Ford Blue winstgevend marktaandeel won; Ford Model e boekte echter een groter EBIT-verlies.

De financiële resultaten van Ford Motor Co. over het tweede kwartaal vertoonden een nettoverlies van 36 miljoen dollar (31,32 miljoen euro), dat voornamelijk te wijten was aan kosten in verband met een service­actie voor voertuigen en de annulering van een programma voor elektrische voertuigen. Ondanks dit verlies bereikte de omzet van het bedrijf 50,2 miljard dollar (43,67 miljard euro), een stijging van 5 procent jaar-op-jaar. De aangepaste winst voor rente en belasting (EBIT) bedroeg 2,1 miljard dollar (1,83 miljard euro), hoewel dit cijfer negatief beïnvloed werd door 800 miljoen dollar (696 miljoen euro) aan negatieve tariefgerelateerde effecten.

Stevige financiële prestaties ondanks uitdagingen

Het kwartaal werd gekenmerkt door een sterke operationele kasstroom van 6,3 miljard dollar (5,48 miljard euro). Ford sloot de periode af met een sterke financiële positie, met 28,4 miljard dollar (24,71 miljard euro) in contanten en 46,6 miljard dollar (40,54 miljard euro) in liquide middelen.

De prestaties varieerden van segment tot segment. Ford Pro genereerde een indrukwekkende EBIT van 2,3 miljard dollar (2 miljard euro) op een omzet van 18,8 miljard dollar (16,36 miljard euro), goed voor een solide marge van 12,3 procent. Ford Model e daarentegen boekte een groter EBIT-verlies van 1,3 miljard dollar (1,13 miljard euro) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ondertussen behaalde Ford Blue een EBIT van 661 miljoen dollar (575 miljoen euro) voor het kwartaal, dankzij winstgevende marktaandeelwinsten, hogere nettoprijzen en kostenverbeteringen. De omzet van het segment daalde echter licht met 3 procent tot 25,8 miljard dollar (22,45 miljard euro).

Het Ford+ plan achter het succes

Ford-CEO Jim Farley onderstreepte de vooruitgang van het bedrijf en verklaarde dat de resultaten van het tweede kwartaal de kracht van het Ford+ plan bevestigen. De voortdurende focus op kostenbeheersing en kwaliteitsverbetering werpt volgens hem vruchten af. Farley wees op het concurrentievoordeel van Ford Pro, dat sterke groei realiseert en winstgevende nieuwe inkomstenstromen genereert via software en fysieke diensten. Ook Ford Blue presteerde positief, met winstgevend gewonnen marktaandeel. Tot slot kondigde Farley een evenement aan in Kentucky op 11 augustus, waar plannen worden gepresenteerd voor de ontwikkeling van innovatieve elektrische voertuigen in de VS.

Toezegging tot kostenverbetering

Ford CFO Sherry House benadrukte de toewijding van het bedrijf aan kostenverbetering, waarbij ze wees op vier opeenvolgende kwartalen van jaar-op-jaar vooruitgang. Als we de effecten van de tarieven buiten beschouwing laten, heeft Ford voortgebouwd op het succes van vorig jaar om een aanzienlijk deel van de kostenkloof met de concurrentie op het gebied van materiaalkosten te dichten. Ze benadrukte de versterkte balans van het bedrijf en de strategische toewijzing van kapitaal in gebieden waar het kan concurreren en groei kan stimuleren. (uv)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.