De Amerikaanse autofabrikant Ford Motor zal de volgende vier jaar de investeringen in de ontwikkeling van elektrische wagens opdrijven tot 50 miljard dollar. Dat heeft Jim Farley, chief executive van Ford Motor, aangekondigd. Eerder was een investering van 30 miljard dollar vooropgesteld.
Jim Farley zet agressief in op de elektrificatie van het bedrijf, waarmee hij hoopt uiteindelijk ook marktleider Tesla te kunnen inhalen. In het kader van die strategie zal de autobouwer, zoals eerder al door een aantal analisten naar voor was geschoven, zijn divisie voor elektrische voertuigen (Ford Model e) afsplitsen van de afdeling die op verbrandingsmotoren toegespitst blijft (Ford Blue)
Verlieslatend
Farley benadrukte dat Ford van plan is de productie van elektrische auto’s aanzienlijk te verhogen. Over vier jaar moet een niveau van 2 miljoen elektrische wagens worden bereikt. Dat volume zou op dat ogenblik ongeveer een derde van de jaarlijkse wereldwijde productie van het bedrijf moeten vertegenwoordigen. Eind dit decennium moeten elektrische voertuigen bij Ford 50 procent van de totale productie voor hun rekening nemen.
John Lawler, financieel directeur van Ford, beklemtoonde dat het bedrijf voorlopig geen winst verwacht op de productie van elektrische voertuigen. Er zouden pas positieve resultaten worden verwacht wanneer de volgende generatie elektrische modellen midden dit decennium in productie gaat.
Ford benadrukte dat de elektrische aandrijving en de verbrandingsmotoren weliswaar worden gescheiden, maar toch een aantal technologieën en activiteiten zullen blijven delen. De twee divisies zullen, net zoals de divisie Ford Pro voor bedrijfswagens, vanaf volgend jaar ook afzonderlijke financiële resultaten rapporteren.
“De aankondiging van Ford heeft een sterke industriële logica”, benadrukte Colin Langan, analist bij Wells Fargo, in een commentaar op de boodschap van Jim Farley. “Dit zal investeerders ook in staat stellen om de verlieslatende elektrische activiteiten afzonderlijk te waarderen.”
Volgens Brian Johnson, analist bij Barclays, betekent de aankondiging dat het bedrijf zijn vooruitgang naar een elektrische toekomst waarschijnlijk zal versnellen, zonder echter op korte termijn een complete ommekeer te plannen.
Innovatie
Farley ging met zijn aankondiging wel in tegen een aantal investeerders die Ford en General Motors ertoe probeerden aan te zetten hun elektrische activiteiten compleet af te splitsen om daarmee de volledige waarde van hun onderneming op te drijven. Analisten stelden echter dat Ford met de opsplitsing van de divisie wel de weg effent voor een mogelijke latere spinoff van zijn divisie elektrische mobiliteit.
Ford benadrukte nog te hopen de structurele kosten van zijn traditionele activiteiten tot 3 miljard dollar te kunnen verlagen, maar gaf niet aan of daarmee ook een vermindering van het personeelsbestand gepaard zou kunnen gaan.
Farley zei verder nog dat de nieuwe elektrische eenheid miljarden dollars zal moeten investeren om bij de productieverhoging ook de levering van cruciale grondstoffen voor batterijen te kunnen blijven garanderen.
“We hebben onze traditionele divisie nodig om cash te genereren, terwijl de elektrische afdeling zich op innovatie moet concentreren”, beklemtoonde Farley. Ford gaf tenslotte nog aan te verwachten in zijn divisie elektrische mobiliteit dit jaar 5 miljard dollar te zullen investeren. Dat betekent een verdubbeling tegenover vorig jaar.
(kg)