In Los Angeles heeft autobouwer Ford Motor de jongste generatie van zijn iconische model Mustang voorgesteld. De elektrisch aangedreven Mustang Mach E vormt voor de Amerikaanse autogroep een belangrijke mijlpaal.
Het model moet het speerpunt worden van een strategie die Ford moet helpen om op de automarkt de concurrentiestrijd met onder meer technologiebedrijven zoals Tesla aan te knopen.
‘De Mach E is een belangrijke test voor de herstructurering die Ford wil realiseren,’ zegt Joseph White, autoredacteur bij het persbureau Reuters. ‘Het bedrijf kende de jongste tijd vooral winstwaarschuwingen, dure kwaliteitsproblemen en middelmatige modellen.’
‘Jim Hackett, chief executive van Ford, ziet in de Mach E dan ook een duidelijk signaal van de nieuwe strategie die de Amerikaanse autobouwer heeft geïntroduceerd.’
Verrassende keuze
Voor Bill Ford, voorzitter van het autoconcern, moet de Mach E twee tegengestelde concepten samenbrengen. ‘Hij wil dat Ford zich als een leider in duurzame mobiliteit opwerpt,’ betoogt White. ‘Tegelijkertijd koestert hij een grote persoonlijke affiniteit met de Mustang en diens indrukwekkende krachtbron.’
Uiteindelijk is de Mustang een verrassende keuze voor de elektrische aandrijving van Ford. In eerste instantie was immers gedacht aan een elektrische variant van een bestaand model met een traditionele verbrandingsmotor.
‘De autobouwers leken vooral te mikken op elektrische wagens met een weinig opwindend imago,’ zegt Joseph White. ‘Dat veranderde echter met de lancering van het Model S van Tesla zes jaar geleden.’
Ook Ted Cannis, directeur elektrische aandrijving bij Ford, zegt dat eigen onderzoek bij de autobestuurders heeft aangetoond dat elektrische wagens met een saai imago een verkeerde keuze zijn geweest.
Bereik
Bij Ford besliste Hackett twee jaar geleden om het elektrisch project helemaal om te gooien. Het plan om te vertrekken van een bestaand model ging overboord. De autoreus koos in de plaats daarvan voor een volledig nieuw ontwerp.
Bill Ford gaf uiteindelijk zelf de toelating om het concept aan het iconische Mustang-model te koppelen. Hij zegt echter pas zijn toestemming te hebben gegeven nadat hij het design en de prestatiestatistieken van de elektrische Mustang had kunnen bestuderen en bovendien met een prototype een aantal proefritten had kunnen maken.
De Mach E maakt gebruik van een batterij die een bereik tot 600 kilometer zou toelaten. In minder dan vijf seconden kan de wagen vanuit stilstand een snelheid van honderd kilometer per uur bereiken. Potentiële klanten moeten rekening houden met een kostprijs van bijna 50.000 dollar voor een basismodel.