De Amerikaanse autofabrikant Ford wil in Europa zeven nieuwe elektrische modellen op de markt brengen. Bovendien zal het Amerikaanse concern in Duitsland een batterijfabriek opzetten, terwijl een joint-venture wordt opgericht om in Turkije de productie van nikkelcellen te starten.
De investeringen vormen een pijler van de doorgedreven actie die Ford wil voeren om de verkoop van zijn elektrische wagens op de Europese markt te versterken. In dat kader breidt Ford ook zijn bestaande samenwerking met zijn Duitse sectorgenoot Volkswagen uit.
Meer dan twee miljoen
Ford maakte bekend over twee jaar drie nieuwe elektrische personenauto’s en vier nieuwe elektrische bedrijfsvoertuigen op de Europese markt te zullen introduceren. Die modellen moeten er mee voor zorgen dat de verkoop van elektrische wagens in Europa over vier jaar een niveau van meer dan 600.000 exemplaren kan bereiken.
De groei op de Europese markt is voor Ford een cruciale pijler om dat jaar wereldwijd een verkoop van meer dan twee miljoen elektrische wagens te realiseren. Ford heeft een budget van 50 miljard dollar gereserveerd om de overstap naar elektrische mobiliteit te ondersteunen.
Binnen die strategie heeft Ford tevens beslist om zijn bestaande samenwerking met Volkswagen verder uit te breiden. Dat betekent dat de Amerikaanse autofabrikant op het elektrisch platform van zijn Duitse sectorgenoot een tweede voertuig zal bouwen.
Ford verdubbelt daarmee het geplande aantal voertuigen dat op het platform van Volkswagen zal worden gebouwd. Daarbij wordt aangestuurd op een productie van 1,2 miljoen wagens over een periode van zes jaar.
Batterijen
Daarbij zal Ford ook een bedrag van 2 miljard dollar investeren in zijn fabriek in de Duitse stad Keulen. Het Amerikaanse concern zal op die site ook een fabriek voor de productie van batterijen bouwen. Daar moet de productie over twee jaar van start kunnen gaan.
In Turkije wil Ford bovendien de productie van batterijcellen met een hoog nikkelgehalte starten. Daarvoor staat een joint-venture op stapel met de Zuid-Koreaanse groep SK Innovation en het Turkse concern Koç Holding.
Over de toekomst van de tweede Duitse fabriek van Ford, in Saarlouis, is er nog geen duidelijkheid. Tegen eind dit decennium zal Ford stoppen met de bouw van personenwagens met verbrandingsmotoren. Vijf jaar later moet ook bij bestelwagens de transitie kunnen worden afgerond.
(ns)