Ford ambieert tweede plaats op wereldmarkt elektrische wagens

De Amerikaanse autobouwer Ford verwacht binnen twee jaar na Tesla de grootste fabrikant van elektrische voertuigen ter wereld te zijn. Er wordt daarbij gemikt op een jaarlijkse productiecapaciteit van bijna 600.000 voertuigen. Dat heeft Lisa Drake, operationeel directeur van Ford Noord-Amerika, gezegd.

Het optimisme van de autofabrikant is onder meer ingegeven door de toenemende vraag die de constructeur naar zijn volgende nieuwe elektrische type – het pickup-model Ford F-150 Lightning – kan melden. Drake merkt daarbij op dat klanten al bijna 200.000 reserveringen voor het model hebben laten registreren.

Verticale integratie

Het persbureau Reuters betoogde begin deze maand, op basis van prognoses van consulent AutoForecast Solutions, te verwachten dat Ford tegen het midden van dit decennium wellicht met Stellantis strijd zou leveren om in de rangorde van de constructeurs van elektrische wagens – na Tesla en de Volkswagen Group – de derde plaats te kunnen opeisen.

Drake werpt op dat Ford eraan werkt om meer componenten van elektrische voertuigen verticaal te integreren in de bestaande fabrieken die onderdelen voor wagens met verbrandingsmotoren bouwen.

“Dat lijkt een moderne kijk op het pionierswerk van oprichter Henry om bij het bouwen van de auto’s zoveel mogelijk op eigen componenten beroep te doen”, merkt Reuters op.

“Er is in deze sector al heel lang geen verticale integratie meer gebruikt”, stipt Drake aan. “Maar er zal over het concept veel meer worden gesproken wanneer de autofabrikanten in toenemende mate van de verbrandingsmotor naar de elektrische aandrijving overstappen.”

Samenwerking

Drake zei nog dat Ford samenwerkt met vijf producenten van batterijen – de Zuid-Koreaanse groepen SK On en LG Energy Solution, de Chinese bedrijven CATL en Byd en het Japanse concern Panasonic – om een nieuwe krachtbron voor zijn toekomstige elektrische voertuigen te produceren en te helpen ontwikkelen.

“Streefdoel is daarbij om tegen eind dit decennium wereldwijd 240 gigawattuur aan productiecapaciteit op te bouwen”, verduidelijkt ze.

“Ford verwacht dat de kosten van batterijcellen voor elektrische voertuigen ruimschoots voor het einde van het decennium tot 80 dollar per kilowattuur zullen kunnen worden verlaagd”, merkt Drake op.

De Amerikaanse autobouwer zegt daarbij naar verschillende technologische oplossingen te kijken. Gewag wordt gemaakt van onder meer kobaltvrij lithiumijzerfosfaat.

Ford heeft ook samen met BMW een samenwerking opgezet met het Amerikaanse bedrijf Solar Power voor de ontwikkeling van een solid-state batterij, die volgens Drake nog voor het einde van dit decennium op de markt zou moeten komen.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.