Mathias De Clercq (Voor Gent) en Filip Watteeuw (Groen) hopen Gentse kiezer te overtuigen in fel bevochten debat

Mathias De Clercq (Voor Gent) en Filip Watteeuw (Groen) hopen Gentse kiezer te overtuigen in fel bevochten debat
Mathias De Clercq (Voor Gent) en Filip Watteeuw (Groen) – Foto’s: Getty Images / Groen

Ondanks dat Groen samen met Vooruit en Open Vld in een coalitie zit in Gent, is huidig schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) de grote uitdager van burgemeester Mathias De Clercq (Open Vld). Een debat tussen de twee legde de verschillen bloot.


Key takeaways

  • Een groot deel van de kiezers in Gent is nog onbeslist. De strijd woedt hevig.
  • Volgens De Clercq is de stijl van Watteeuw een probleem. Watteeuw voelt zich niet gesteund.
  • De beide heren zijn het over veel eens, behalve over het parkeerbeleid.

Gevolgd: Tijdens een debat op VTM Nieuws gingen De Clercq en Watteeuw met elkaar in de clinch. Dat was bij momenten erg fel.

  • De strijd om de grootste partij is erg spannend in Gent. Uit een peiling van onder meer De Standaard bleek dat Groen met 18,1 procent de kartellijst Voor Gent van De Clercq op de hielen zit. Voor Gent zou op dit moment 21,1 procent van de Gentenaars kunnen overtuigen. Een groot deel, 21,4 procent, is echter nog onbeslist.
  • Vandaar dat het debat stevig gevoerd wordt. De Clercq wilde daarbij niet zozeer het mobiliteitsplan van Watteeuw aanvallen, maar wel diens persoonlijke stijl. “Het probleem is niet het mobiliteitsbeleid, maar wel hoe het is uitgevoerd. Filip zijn aanpak is sterk polariserend, dat kan je toch niet ontkennen”.
  • Watteeuw voelt zich niet gesteund door zijn huidige coalitiepartners, zo blijkt. “Ik heb veel alleen moeten realiseren zonder steun. Die voelde ik wel bij de vorige burgemeester (Daniël Termont, red.). Gent heeft nood aan een burgemeester die zijn ploeg niet direct afvalt.”
  • Daarbij maakte Watteeuw handig het bruggetje naar de federale verkiezingscampagne. U hebt Alexander De Croo (Open Vld) verweten campagneleider te zijn in plaats van premier. Maar u doet nu hetzelfde.”
    • De Croo stelde in de laatste weken van de kiescampagne dat zijn eigen Vivaldi-regering niet goed gefunctioneerd had en zocht een opening naar N-VA. De Clercq, die zich op de liberale linkerflank bevindt, haalde vervolgens uit naar De Croo. Watteeuw stelt dus dat De Clercq nu exact hetzelfde doet, maar dan op lokaal niveau.

“Pure framing”

De details: Inhoudelijk blijken er toch overeenkomsten tussen beiden, op het parkeerbeleid na.

  • Dat De Clercq zich meer links bevindt dan het huidige Open Vld-bestuur, werd duidelijk toen bleek dat zowel hij als Watteeuw het vaak eens waren. Zo willen beiden het voorkooprecht van de sociale huisvestingsmaatschappij behouden om meer sociale woningen te realiseren.
  • Tegelijk zei ook Watteeuw geen voorstander meer te zijn van een extra uitbreiding van de lage-emissiezone.
  • Over het parkeerbeleid in Gent vielen er wel stevige woorden. De Clercq meent dat Watteeuw de eerste bewonerskaart betalend wil maken. “Pure framing”, aldus Watteeuw. Groen zou vooral een apart mobiliteitsbudget willen waardoor ook autodelen of het openbaar vervoer bekostigd kunnen worden. Groen-schepen Tine Heyse merkte eerder op dat niet-automobilisten nu meebetalen aan de bewonerskaarten.
  • De Clercq snapt niet waarom Groen dat een probleem vindt. Hij trekt de vergelijking door. “Moeten enkel fietsers dan opdraaien voor de kosten van fietspaden? Jullie zeggen eigenlijk tegen de mensen met een auto dat ze een probleem zijn”.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.