Fiat stopt productie van grijze auto’s: “Het vergoelijkt vooral de hogere prijs”

Het Italiaanse automerk Fiat kondigt aan dat het bedrijf niet langer grijze auto’s zal produceren. Achter deze schijnbaar banale actie zit echter een hele marketinggedachte, zo vertelde autojournalist Gert Verhoeven aan Business AM.


Beluister hier het volledige interview met Gert Verhoeven:


De essentie: Hoewel het stoppen van het verkopen van grijze auto’s vooral een marketingstunt is, zit er wel degelijk een strategie achter. De consument associeert felle kleuren met duurdere auto’s.

  • Verhoeven: “Fiat heeft een gamma dat beperkt is tot de Fiat 500 in al z’n vormen en vooral kleuren. De voorbije jaren zijn er van de Fiat 500 heel veel versies gekomen in bijzondere kleurtjes. Het bedrijf maakt een statement, maar in de praktijk zal er niet zo veel veranderen. Bij het nieuwe elektrische model, de 600, gaat Fiat niet meer voor grijs. Dat is vooral marketing.”
  • “Dat marketingverhaal gaat nog verder, omdat constructeurs er alles aan proberen te doen om de hogere prijs van een elektrische auto te vergoelijken. En kleur is daar een element van. De voorbije jaren zagen we heel wat elektrische modellen in gifgroene kleuren, om de link te maken met de groene auto. We zijn het gewend dat duurdere producten in dat soort kleuren komen. Die Fiat 600 is een klein autootje, maar hij kost nog altijd wel 25.000 euro.”
  • “Fiat is een merk dat vooral verkoopt aan particulieren, waar kleur veel minder speelt. Het grijs dat we zien in het straatbeeld komt door bedrijfswagens die in een bepaalde kleur worden gekocht om na hun looptijd van vier jaar makkelijker verkocht te raken”, weet Verhoeven. “Tweedehands auto’s verkopen sneller wanneer ze een kleur hebben die niemand tegen de borst stoot.”
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.