Over vier jaar zal de Italiaanse autobouwer Ferrari zijn eerste volledig elektrische model op de markt brengen. Dat heeft John Elkann, voorzitter van Ferrari, gezegd. Het was al enkele tijd bekend dat de Italiaanse constructeur aan zijn eerste elektrische model werkte, maar het bedrijf weigerde tot nu toe steevast een concrete lanceerdatum naar voor te schuiven.
Tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van de aandeelhouders van Ferrari heeft Elkann nu echter beklemtoond dat het merk tegen het midden van dit decennium een eigen elektrische luxewagen op de markt zal hebben.
Innovatief
‘De ingenieurs en ontwerpers van Maranello beloven dat de machine het unieke karakter en de passie van het merk naar nieuwe generaties zal brengen,’ aldus Elkann bij zijn aankondiging. Hij maakte daarbij gewag van een mijlpaal in de geschiedenis van Ferrari.
Elkann gaf geen specifieke details over de elektrische auto. Waarnemers suggereerden vorig jaar, aan de hand van een aantal aanvragen voor patenten, dat Ferrari zou werken aan een vierwielaangedreven tweezitter met een elektromotor op elk wiel.
Enrico Galliera, de commerciële topman van Ferrari, had eerder benadrukt dat het bedrijf pas een elektrisch voertuig zou lanceren als de technologie het merk in staat stelde een auto te produceren die perfect bij zijn imago zou passen.
‘Als we nieuwe technologie introduceren, moeten we ook innoverend kunnen zijn’, benadrukte Galliere. ‘Dat is de manier hoe Ferrari steeds met nieuwe technologieën is omgesprongen. De inzet van nieuwe technologieën zit voor 100 procent in de genetische structuur van Ferrari ingebakken.’
Dividend
Elkann gaf nog aan dat Ferrari de volgende maanden drie nieuwe modellen op de markt zou brengen. Verdere details over die lanceringen werden echter niet gegeven. Daarnaast stelde de voorzitter dat ook volgend jaar een aantal belangrijke nieuwe productlanceringen op de kalender staan.
Er wordt daarbij veel verwacht van het debuut van de Purosangue, het eerste suv-model van het Italiaanse bedrijf. Elkann benadrukte tenslotte nog dat Ferrari van plan is om over twee jaar met een nieuwe hypercar naar de 24 uur van Le Mans terug te keren.
Ferrari verkocht vorig jaar 9.119 wagens. Dat betekende een daling met ongeveer 10 procent tegenover het jaar voordien. De omzet viel met 8,1 procent terug tot 3,46 miljard euro. Ook de winst daalde met 21,9 procent tot 716 miljoen euro. Met die resultaten blijft Ferrari echter nog altijd één van de meest winstgevende autobouwers van de wereld.
Elkann beloofde verder dat aan de aandeelhouders een dividend van ongeveer 160 miljoen euro zal worden uitbetaald.
(evb)