Farmaceutische bedrijven strijden om dominantie in snelgroeiende obesitasmarkt


Key takeaways

  • Farmaceutische bedrijven strijden intensief om hun positie te versterken in de snelgroeiende markt van obesitasmedicijnen.
  • De Zwitserse geneesmiddelenproducent Roche werkt aan een experimentele behandeling tegen zwaarlijvigheid die nu zijn laatste testfase ingaat, met als doel de concurrentie aan te gaan met de huidige marktleiders.
  • Pfizer neemt Metsera over om zijn positie te versterken op de markt voor obesitasmedicijnen, die naar verwachting begin 2030 meer dan 150 miljard dollar (127 miljard euro) zal bedragen

Farmaceutische bedrijven concurreren hevig om de snelgroeiende markt voor medicijnen tegen zwaarlijvigheid te domineren. Roche, een Zwitserse geneesmiddelenproducent, heeft zijn experimentele obesitasbehandeling in een laat stadium van proeven gebracht, in de hoop te kunnen concurreren met gevestigde spelers zoals Eli Lilly en Novo Nordisk.

McKesson heeft ondertussen zijn jaarlijkse winstverwachting verhoogd na zich strategisch te hebben gericht op lucratieve gebieden zoals kankerbehandelingen, het in de Verenigde Staten gevestigde Pfizer zorgde voor opschudding door Metsera over te nemen, een zet die bedoeld was om haar aanwezigheid op de markt voor obesitasmedicijnen te versterken, analisten voorspellen dat deze markt tegen het begin van de jaren 2030 meer dan 150 miljard dollar (127 miljard euro) zal bedragen

Controverse en terugtrekking uit de markt

Deze bedrijfsmanoeuvres vinden echter plaats tegen een achtergrond van controverse. President Donald Trump is onder vuur komen te liggen omdat hij ongefundeerde beweringen heeft gedaan over gezondheidsproblemen die veroorzaakt zouden zijn door medicijnen. Daarnaast trekt Johnson & Johnson haar apparaat voor zure reflux terug uit bepaalde internationale markten vanwege handelsproblemen. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.