Key takeaways
- Een gebrekkig ontwerp van de elektronische deuren van de Tesla Cybertruck zou hebben bijgedragen aan de dood van twee studenten bij een ongeluk in Piedmont, Californië.
- Ze beweren dat het ondoorzichtige openingsmechanisme van de achterdeur van de Cybertruck verhinderde dat de slachtoffers uit het brandende voertuig konden ontsnappen.
- Tesla wordt aansprakelijk gesteld, maar zal mogelijk proberen de schuld op de bestuurder af te schuiven.
De families van twee Californische studenten die vorig jaar tragisch om het leven kwamen bij een auto-ongeluk, ondernemen juridische stappen tegen Tesla. Ze beweren dat het gebrekkige ontwerp van de elektronische deuren van de Cybertruck heeft bijgedragen aan hun dood, omdat het voor de slachtoffers bijna onmogelijk was om uit het brandende voertuig te ontsnappen.
Zorgen over werking elektronische deuren
Het incident werpt het licht op de al lang bestaande bezorgdheid over de werking van de elektronische deuren in veel Tesla-modellen, een probleem dat momenteel wordt onderzocht door federale regelgevende instanties op het gebied van autoveiligheid. De Cybertruck zelf heeft het moeilijk gehad, met slechte verkopen en meerdere terugroepacties sinds de lancering vorig jaar.
Tesla’s baanbrekende gebruik van elektronisch gestuurde deuren, een functie die nu door verschillende andere autofabrikanten is overgenomen, voornamelijk voor elektrische voertuigen, biedt een gestroomlijnde, high-tech esthetiek en kan de windweerstand enigszins verminderen door het ontbreken van uitstekende externe handgrepen. Deze deursloten worden echter van stroom voorzien door een batterij die los staat van de hoofdhoogspanningsbatterij van het voertuig, wat zorgen baart over hun werking in het geval van een stroomstoring tijdens een ongeval.
Details van het ongeval in Piedmont
De rechtszaak beschrijft de tragische gebeurtenissen van het ongeluk in Piedmont, waarbij Krysta Tsukahara en Jack Nelson, beide student, achterin een Cybertruck zaten die bestuurd werd door Soren Dixon. Het voertuig botste met hoge snelheid tegen een boom, waarbij de drie inzittenden om het leven kwamen. Hoewel de eerste verwondingen van het ongeluk ogenschijnlijk licht waren, overleden de slachtoffers aan brandwonden en rookinhalatie nadat de accu van de Cybertruck in brand vloog.
De rechtszaken beweren dat de handmatige deuropeners moeilijk te vinden waren in de chaotische situatie, waardoor de studenten het brandende voertuig niet konden ontvluchten.
Defect ontgrendelingsmechanisme
Om toegang te krijgen tot de achterdeuren van een Cybertruck, moet een rubberen mat aan de onderkant van het opbergvak worden opgetild en aan een verborgen kabel worden getrokken. De aanklagers beschrijven dat ontgrendelingsmechanisme als “obscuur”. Volgens hen is het praktisch onmogelijk om dat mechanisme te vinden of bedienen in de rook en chaos van een brand na een ongeval.”
De rechtszaak vormt een aanzienlijke bedreiging voor de reputatie van Tesla, aangezien ze volgen op een recent juryvonnis van 243 miljoen dollar (206 miljard euro) tegen het bedrijf voor een ongeluk waarbij het bestuurdersassistentiesysteem betrokken was.
Tesla’s mogelijke verdediging
Hoewel Tesla nog niet heeft gereageerd op verzoeken om commentaar op de rechtszaken, zou het bedrijf kunnen proberen de schuld af te schuiven op de bestuurder, Soren Dixon, die voorafgaand aan het ongeluk gedronken en drugs gebruikt bleek te hebben. Het bedrijf zou ook kunnen aanvoeren dat de deuren niet goed functioneerden als gevolg van botsschade in plaats van een ontwerpfout.
Het is belangrijk om op te merken dat elektrische voertuigen statistisch gezien minder snel vlam vatten dan benzineauto’s. Wanneer er echter toch batterijbranden ontstaan, branden deze intens en wordt het voertuig snel overspoeld, wat de cruciale behoefte aan snelle evacuatie- of reddingsopties onderstreept.
Tesla is zich bewust van deurproblemen
De hoofdontwerper van Tesla erkende het probleem van de toegankelijkheid van de deuren in het geval van een stroomstoring en zei dat er nieuwe ontwerpen werden ontwikkeld om dit probleem op te lossen. In de rechtszaak wordt echter beweerd dat Tesla al jaren op de hoogte is van deze potentiële gebreken, waarbij gevallen worden aangehaald waarbij inzittenden ongelukken overleefden, maar niet in staat waren om brandende voertuigen te verlaten vanwege defecte elektronische deurmechanismen.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

