Sinds 13 maart 2019 worden alle vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX om veiligheidsredenen wereldwijd aan de grond gehouden. De aanleiding is het neerstorten van twee zulke toestellen in oktober 2018 en maart 2019, waarbij in totaal 346 doden vielen. De factuur van dit debacle loopt ondertussen almaar op.
Boeing zelf raamde de kosten van deze industriële catastrofe – die haar gelijke niet kent in de luchtvaartgeschiedenis – in april nog op 1 miljard dollar. Goed 7 maanden later loopt deze prognose al op tot ruim het vijftienvoudige van dat bedrag.
De eindfactuur dreigt dus een pak hoger op te lopen dan eerst werd verondersteld.
Hieronder een detail van de geraamde kosten:
- Vervangingstoestellen van het type Boeing 737 NG, de voorganger van de MAX, konden in januari nog worden gehuurd voor 230.000 dollar per maand. Vandaag kosten deze toestellen ruim 300.000 dollar per maand, vanwege de grote vraag. Deze toestellen verbruiken ook 15 procent meer brandstof. Kosten die men op Boeing zal verhalen.
- 400 miljoen dollar schadevergoeding is voorzien voor de 346 slachtoffers van beide vliegrampen.
- Dan is er het probleem van het stallen van de bestaande MAX-toestellen. Ten eerste zijn er de 387 toestellen die al in gebruik waren. Daar komen er elke maand 42 nieuwe bij, voor een totaal van 252 nieuwe toestellen begin oktober. Foto’s waarop te zien is hoe de Boeings nu op de parking van de werknemers van Boeing worden geplaatst deden wereldwijd de ronde. Het stockeren van al deze vliegtuigen kost ruim 800 miljoen dollar per maand.
De eindfactuur: 15 miljard dollar
Als de Boeing 737 MAX zoals door het bedrijf zelf aangekondigd in januari 2020 opnieuw de lucht in kan, zal de eindfactuur om en bij de 10 miljard dollar bedragen. Elke drie maanden die daar bij komen zullen Boeing een bijkomende 5 miljard dollar armer maken.
Wie stapt nog in een Boeing 737 MAX?
Volgens de laatste berichten zou de Amerikaanse vliegtuigbouwer mogelijk al in januari commerciële vluchten met zijn 737 MAX-toestellen hervatten. Vraag is enkel wie nog bereid is in zo’n toestel te stappen. Ook dat ziet er niet goed uit.
‘De 737 Max is volledig uit de gratie gevallen,’ zegt Henry Harteveldt, topman van onderzoeksbureau Atmosphere Research. ‘Een grote meerderheid van de reizigers geeft aan niet meer met het toestel te willen meevliegen.’
‘Uit het onderzoek bleek dat slechts 19 procent van de zakenreizigers met een 737 Max zou willen meevliegen in de eerste zes maanden nadat het type opnieuw mag worden ingezet. Bij toeristen valt dat aandeel zelfs verder terug tot 14 procent.’
‘Bijna de helft van de respondenten zegt meer te willen betalen om met een ander toestel te kunnen vliegen.’
Riskeert Boeing het faillissement?
Riskeert Boeing het faillissement? Dat is weinig waarschijnlijk, omdat het bedrijf over royale cashreserves beschikt en eigenlijk too big to fail is. De Amerikaanse overheid zal niet twijfelen om tussen te komen mochten zich problemen voordoen. Om het bedrijf wat financiële zuurstof te geven heeft het Pentagon onlangs een bestelling bevestigd voor 15 KC-46 militaire vracht- en tanktoestellen en bijhorend materiaal.