De komende vijf jaar wil Facebook 10.000 nieuwe jobs creëren in de Europese Unie. Die jobs dienen om de zogenaamde ‘metaverse’ uit te rollen, een virtuele ontmoetingsplaats waar Facebook momenteel hard aan werkt. Volgens Facebookoprichter Mark Zuckerberg is de metaverse een nieuwe stap in de geschiedenis van het internet.
Virtueel naar de film
De metaverse is een virtuele omgeving waar mensen dankzij virtual en augmented reality elkaar kunnen ontmoeten, vergaderen en zich creatief kunnen uiten. Bij virtual reality gebeurt dat door volledig in een virtuele omgeving terecht te komen met behulp van een VR-bril. Bij augmented reality wordt een filter over de werkelijke omgeving geplaatst. Daardoor lijkt het alsof de andere persoon in dezelfde ruimte staat, terwijl het in werkelijkheid over een extra laagje animatie gaat.
Het is de nieuwste innovatie waar Facebook mee uitpakt. De VR-bril katapulteert gebruikers in een virtuele wereld. In die wereld kan je in contact komen met andere gebruikers om zo ideeën met elkaar uit te wisselen of creatief aan de slag te gaan. Op die manier kan je met iemand aan de andere kant van de wereld samenwerken alsof je in dezelfde ruimte bent. Zo wil Facebook onze onlinecontacten nog realistischer maken.
Momenteel heeft Facebook met Horizon Workspace een metaverse-app in ontwikkeling die vooral bedoeld is voor professionele doeleinden, namelijk onlinemeetings aangenamer maken. Maar het kan verder gaan dan louter de kantoorruimte. Een concert bijwonen, de film bezoeken, gaan fitnessen, met vrienden bowlen … Het is allemaal mogelijk in de metaverse. Daarom ziet Zuckerberg het groots, volgens hem is dit een nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van het internet.
10.000 nieuwe jobs in de EU
Vandaag maakte het bedrijf de ambitie bekend om 10.000 gespecialiseerde ingenieurs aan te werven binnen de EU. De jobs moeten in een periode van vijf jaar gecreëerd worden, hiervoor wil Facebook samenwerken met de overheden van verschillende EU-leden.
Vicevoorzitters van producten en internationale zaken Javier Olivan en Nick Clegg schrijven in een blogpost waarom ze voor de EU kiezen bij het uitrollen van deze innovatie: “De EU heeft een belangrijke rol te spelen in de ontwikkeling van nieuwe regels rond het internet. Europese beleidsmakers zetten de stap vooruit om Europese waarden zoals vrijheid van expressie, privacy, transparantie en de rechten van individuen in de dagdagelijkse werken van het internet te integreren.”
Een boodschap die enigszins ironisch klinkt, aangezien de Europese Unie de afgelopen jaren enkele maatregelen neemt om de invloed en marktpositie van Facebook in te perken.
In dezelfde post delen Olivan en Clegg ook mee dat Facebook niet van plan is de metaverse te monopoliseren of voor zich te claimen: “Geen één bedrijf zal eigenaar zijn van de metaverse. Net als het internet zullen openheid en uitwisselbaarheid centraal staan. Om dit project te verwezenlijken zal samenwerking nodig zijn tussen bedrijven, ontwikkelaars en beleidsmakers.”
(am)