Facebook wil het nieuwe Tinder worden met ‘Dating’

De Amerikaanse socialemediagigant lanceert donderdag Facebook Dating in ons land, waarmee het de concurrentie wil aangaan met bijvoorbeeld de populaire datingapp Tinder.

Facebook Dating komt niet helemaal uit de lucht vallen. Het initiële plan was om de nieuwe functionaliteit op 13 februari – net voor de hoogdag van de liefde – te lanceren. Alleen stak Europa daar een stokje voor, want Facebook had geen ‘data protection impact assessment’ ingediend. Dat is een document waarin bedrijven moeten uitleggen wat de gevolgen van hun plannen zijn voor de privacy van de gebruikers.

In de tussentijd lanceerde het bedrijf van Mark Zuckerberg de dienst wel in de rest van de wereld. In twintig landen in Noord- en Zuid-Amerika en Azië konden gebruikers de dienst gebruiken. Nu wordt het platform ook beschikbaar in 32 Europese landen, waaronder België. ‘Met de nieuwe dienst helpt Facebook mensen met een romantische partner te vinden op basis van overeenkomstige eigenschappen’, staat te lezen in een persbericht.

Facebook

Hoe werkt het precies? Facebook Dating is geïntegreerd in de applicatie van Facebook en is beschikbaar voor alle gebruikers. Er komt echter geen informatie over Facebook Dating op het gewone profiel terecht. Wel zijn er een aantal functionaliteiten:

  • Stories: gebruikers kunnen hun verhalen van Facebook en Instagram delen, zodat potentiële partners ze kunnen bekijken. ‘Het geeft je mogelijke match een beeld van wat je zoal doet op een dag’, klinkt het.
  • Secret Crush: gebruikers kunnen checken of er geen mogelijke romantische partner tussen de bestaande Facebookvrienden zit. ‘Via Secret Crush kun je voor negen van je Facebookvrienden checken of ze geïnteresseerd zijn. Enkel als het van beide kanten een match is, kom je het te weten.’
  • Evenementen en Groepen: gebruikers kunnen Facebookgroepen waarvan ze deel uitmaken of de evenementen waar ze naartoe gaan, delen op het profiel. ‘Ben je van plan naar een concert te gaan, dan kan je zien of je match over dezelfde muzieksmaak beschikt’, klinkt het.
  • Videodates: eens het tot een match komt, kunnen gebruikers eenvoudigweg een videogesprek opzetten om elkaar beter te leren kennen.

Met Dating waagt Facebook zich in een hypercompetitieve markt. Er bestaan al verschillende datingapplicaties, zoals Happn, Parship en uiteraard het bekende Tinder. Die laatste heeft mogelijk wat te vrezen bij de komst van Facebook Dating in Europa. Toen Zuckerberg de plannen rond de liefdesapp in mei 2018 voorstelde, kelderde het aandeel van Tinder-moeder Match Group prompt 4,5 procent op Wall Street.

Meer