Facebook valt Snapchat opnieuw aan met chatapp

Instagram lanceert een nieuwe chatapp die de gebruikers toelaat om intiemer om te gaan met hun beste vrienden. De nieuwe uitbreiding van Instagram, dat eigendom is van Facebook, heet ‘Threads’ en is een nieuwe poging om concurrent Snapchat te doen vergeten.

De Amerikaanse technologiewebsite The Verge berichtte er in augustus al over, maar nu is het officieel: Instagram heeft er een broertje bij. Threads moet een aanvullende applicatie zijn, die gebruikers toelaat om dieper in contact te treden met elkaar én om berichten te sturen naar een kleine groep vrienden. Het blijft ook sowieso mogelijk om te chatten via Instagram zelf.

Manuele of automatische statusupdates

En er zijn nog meer mogelijkheden met de nieuwe applicatie. Via Threads kunnen gebruikers tijdelijk zichtbare foto’s en video’s sturen, maar ook statusupdates plaatsen. Die kunnen manueel of automatisch geplaatst worden. Automatische updates gaan als volgt: op basis van locatiegegevens laat Threads aan vrienden waarmee u bezig bent. De initiatiefnemers bij Facebook beloven dat deze informatie niet gebruikt wordt voor gepersonaliseerde reclame, noch opgeslagen wordt.

Snapchat heeft minder gebruikers, maar ze blijven langer hangen
Snapchat heeft minder gebruikers, maar ze blijven langer hangen – EPA

De productomschrijving van Threads doet stevig denken aan de werking van Snapchat, en dat is niet toevallig. Facebook, het moederbedrijf van Instagram en nu dus Threads, probeert al langer om de tegenhanger te verdringen. Hoewel Instagram – met 500 miljoen tegenover 203 miljoen – meer dan dubbel zoveel dagelijkse gebruikers heeft, besteden Snapchat-gebruikers meer tijd aan hun applicatie.

Niet de eerste aanval

In 2013 probeerde Facebook om Snapchat over te kopen, maar de internetgigant ving toen bot. Sindsdien is Facebook – via Instagram – op een kopieerstrategie overgeschakeld. Zo nam Instagram letterlijk de ‘stories’-functie van Snapchat over, wat succesvoller bleek dan bij Snapchat. Ook de bekende augmented reality-filters, zoals de katten-oren, zijn schaamteloos van Snapchat overgenomen.

Facebook lanceerde in 2017 ook al een uitbreiding voor Instagram, onder de naam Direct. Met die losstaande applicatie, die rechtstreeks de confrontatie met Snapchat moest aangaan, konden gebruikers elkaar berichten sturen. Een succes werd dat evenwel niet. In mei van dit jaar maakte Facebook bekend dat Instagram Direct ophield te bestaan.

Meer