De app van Facebook krijgt een opfrisbeurt die sterk geïnspireerd lijkt door het succes van concurrent TikTok. Dat past in de bredere strategie van Mark Zuckerberg, de CEO van moedergroep Meta, om minder een leverancier van nieuws en meer een bron van amusement en afleiding te zijn.
Facebookgebruikers hebben het wellicht al gemerkt: sinds enkele maanden krijg je minder hard nieuws en meer filmpjes met grapjes, celebrities of alledaagse weetjes in je feed. Het is geen geheim waar het sociaal netwerk de mosterd vandaan haalt: bij TikTok, dat door Meta-baas Mark Zuckerberg al omschreven werd als de grootste concurrent waartegen zijn bedrijf al moest opboksen.
Met de koerswijziging hoopt Zuckerberg twee vliegen in een klap te slaan: aantrekkelijker worden voor de jonge gebruikers die TikTok als hun eerste app zien, en de aanhoudende discussies over de polariserende impact van Facebook op de politiek doen wegebben.
Feeds en Home
Facebook gaat nu een stap verder door een afsplitsing mogelijk te maken tussen de posts van vrienden en familie en de algemene tijdslijn, waar Facebook publieke posts op basis van je voorkeuren en eerder internetgedrag gaat aanbieden, zoals TikTok dat doet:
- Feeds is het nieuwe tabblad waar je gemakkelijk de recentste berichten van je vrienden, pagina’s en groepen kunt vinden, zo kondigt Zuckerberg aan. Je zal daartoe ook een favorietenlijst kunnen samenstellen.
- Home is de nieuwe naam voor het primaire tabblad, het eerste dat je ziet als je de Facebook-app opent. Via Home zal je een Reel-video kunnen maken, zien wat je connecties delen en “gepersonaliseerde aanbiedingen” krijgen.
“Je tabblad Home is uniek voor jou gepersonaliseerd door ons rankingsysteem op basis van machine learning“, schrijft Facebook. “Dat systeem houdt rekening met duizenden signalen om je te helpen door de rommel heen je weg te vinden en rangschikt inhoud in de volgorde die jij het meest waardevol vindt. We investeren in artificiële intelligentie om de best mogelijke aanbevolen inhoud in deze gerangschikte ervaring aan te bieden.”
Adverteerders zijn erg geïnteresseerd om met gerichte reclame in zo’n (video-)feed op maat van de gebruiker terecht te komen. TikTok is er naar eigen zeggen in geslaagd “een nieuw soort winkelervaring te maken waar community, entertainment en verkoop samenkomen”. Dat is ongetwijfeld ook het onuitgesproken doel dat Facebook voor ogen heeft.
(as)