Facebook stopt voorlopig met het ontwikkelen van een aparte versie van fotoplatform Instagram voor kinderen. Het bedrijf zegt dat het nog steeds achter het idee staat, maar dat het de komende tijd met “ouders, deskundigen, beleidsmakers en toezichthouders wil samenwerken om naar hun zorgen te luisteren”.
Adam Mosseri, de topman van Instagram, heeft de pauze maandag aangekondigd. Facebook had de plannen voor Instagram Kids eerder dit jaar naar buiten gebracht. Gebruikers van Instagram zelf moeten minstens 13 jaar oud zijn om een account aan te kunnen maken. Maar volgens Facebook krijgen kinderen op steeds jongere leeftijd een telefoon, doen ze zich ouder voor dan ze zijn en installeren ze zo apps die nog niet voor hen bedoeld zijn. “De werkelijkheid is dat jongere kinderen al online actief zijn. Wij vinden dat het voor ouders beter is om gepaste ervaringen voor kinderen te ontwikkelen”, aldus Facebook.
Instagram Kids was bedoeld voor 10-, 11- en 12-jarigen. Zij zouden toestemming van hun ouders nodig hebben om een account aan te maken. De app zou geen reclame bevatten en de foto’s en filmpjes zouden geschikt zijn voor kinderen. Het was ook de bedoeling dat ouders konden zien hoelang hun kinderen online waren en met wie ze contact hadden. Facebook wijst erop dat concurrenten YouTube en TikTok ook al kinderversies hebben.
De Amerikaanse krant The Wall Street Journal besteedde vorige week in een reeks artikelen aandacht aan Facebook en Instagram. Zo weet Facebook dat Instagram slecht is voor het zelfbeeld van veel tienermeisjes, concludeert de krant op basis van interne documenten. Instagram zelf bestrijdt dat: volgens het platform voelen de meeste tienermeisjes zich minder eenzaam en verdrietig door het gebruik van de app.